Werk zoeken; een baan op zich

Graag stellen we je voor aan een nieuwe blogger, Renee.  Renee is zeer slechthorend en schrijft over het vinden van een baan wanneer je een auditieve uitdaging hebt. Hoe pak je dit aan? Waar let je op? Vertel je in je brief dat je te maken hebt met gehoorverlies? Renee geeft je handige tips die jij kunt inzetten wanneer jij op zoek bent naar jouw droombaan!

Werk zoeken

Als voormalig arbeidsconsulente en jobcoach voor auditief beperkten ben ik bekend met het leed dat werk zoeken heet. Ik heb in mijn werk van 2003 tot en met 2009 vele auditief beperkte cliënten ondersteund bij het zoeken naar werk en hen, indien nodig begeleid op de werkvloer.
Sinds 2009 woon en leef ik in Zwitserland, ben zelf sinds mijn 18e levensjaar auditief beperkt, waarvan de laatste 10 jaar zwaar slechthorend. Mijn kennis en ervaring zet ik niet alleen in Nederland maar ook hier in Zwitserland in binnen en buiten de wereld van auditief beperkten.

Werk zoeken is meestal al een baan op zich. Werk zoeken met een auditieve beperking is nog arbeidsintensiever. Welke baan is voor mij geschikt, waar ben ik goed in en wat zijn mijn zwakke punten? Vragen die elke werkzoekende op weg naar werk zal moeten beantwoorden.
Een tijdje terug, had ik met een auditief beperkte werkzoekende, die ik in mijn huidige vaderland Zwitserland, op vrijwillige basis help bij het zoeken naar werk, een heuse discussie. Hoort een auditieve beperking nu thuis in het rijtje sterkten of zwakten? Mijn werkzoekende vond, dat het onder zwakke punten viel, ik was echter van mening dat het zowel onder zwakke punten als onder sterke punten vermeld kon worden.

Waarom ik dat vind? Mijn reden is simpel. Er wordt in het hele proces naar werk te veel gekeken naar wat iemand niet kan en te weinig naar wat iemand wel kan. Dat je misschien niet kan telefoneren is lastig, maar er zijn nog zoveel andere dingen die je met een auditieve beperking wel kunt doen, bijvoorbeeld mailen, chatten en skypen. Met de huidige moderne technieken, ben je als auditief beperkte niet langer afhankelijk van de telefoon. Werkgevers moeten hier vaak nog behoorlijk van overtuigd worden. Dat maakt het werk zoeken voor een auditief beperkte er niet makkelijker op.

Als je werk zoekt, zorg er dan allereerst voor dat je voor jezelf in beeld krijgt waar je echt goed in bent en waar je sterke kanten liggen. Kijk hiervoor niet alleen naar je werkervaring in het verleden, maar ook naar je dagelijkse bezigheden. Kun je bijvoorbeeld goed je dag indelen, op tijd de kinderen naar school brengen, boodschappen doen, huishoudelijke klusjes, koken, kinderen ophalen en houd je nog tijd over voor jezelf? Dan ben je een ster in organiseren! Dit talent kan je ook bij het zoeken naar werk gebruiken. Kijk dan bijvoorbeeld ook goed naar banen waarin naar „organisatietalent“ wordt gevraagd.

Foto: Mensen in een sollicitatiegesprek die elkaar een hand geven.

Solliciteren

Heb je de droombaan gevonden? Dan volgt de volgende stap: het solliciteren. Dit begint al met de brief. Zet je er in of je auditief beperkt bent of niet? Hierover verschillen de meningen sterk. Persoonlijk zeg ik altijd: het hangt helemaal van jezelf af. Heb je voldoende zelfvertrouwen om je auditieve beperking niet in je brief te zetten en een sollicitatiegesprek aan te gaan waarin je het wel verteld en vragen hierover kan krijgen, dan is het geen probleem. Twijfel je, dan kan het misschien wel beter zijn om het al in de sollicitatiebrief te zetten. Let er dan wel goed op, dat je in je brief naast je auditieve beperking ook duidelijk je sterke kanten vemeldt. Bijvoorbeeld: ik kan niet telefoneren, maar ben wel creatief in het bedenken van andere oplossingen.

Wordt je voor een gesprek uitgenodigd, bereid je dan goed voor. Heb je een tolk nodig, regel dit dan bijtijds. Wees voorbereid op wat je gaat vertellen en welke vragen je kunt krijgen. Laat in het gesprek zien dat je meer bent dan je auditieve beperking, dat je andere talenten hebt die jou waardevol maken.

Auteur: Renee Iseli – Smits

Wil je meer blogs lezen over het vinden van werk met een auditieve uitdaging? Lees de blog van Caroline ‘Wanneer en hoe vertel je tijdens het solliciteren dat je slechthorend bent?’ Of laat je inspireren door de blog ‘de weg naar werk van Michel (slechthorend)‘.

Lijkt het jou ook leuk om te bloggen/vloggen over onderwerpen die jou aangaan? Meld je dan nu aan bij de We Are Ctalents community en geef aan dat je graag wilt bloggen/vlogggen!