Passend Lezen – bibliotheekservice voor mensen met een visuele uitdaging

Een boek lezen als je blind of slechtziend bent is dankzij Bibliotheekservice Passend Lezen gewoon mogelijk. Passend Lezen is er namelijk voor iedereen met een leesbeperking. Als lid van Passend Lezen heb je de keuze uit een ruime collectie aangepaste boeken waaronder gesproken boeken en brailleboeken. Wil jij dit ook proberen? Lees dan snel verder en ontdek hoe jij kans kunt maken op een jaarabonnement op Passend Lezen. Ben je al lid van Passend Lezen? Dan maak je kans op een powerbank! Wij interviewden Elvira, marketeer werving op de afdeling Marketing & Communicatie van Passend Lezen. Elvira vertelt ons alles over de diensten van Passend Lezen.

Een unieke collectie aan aangepaste boeken, kranten en tijdschriften.

Logo Passend LezenBibliotheekservice Passend Lezen is de bibliotheek voor mensen met een zogenoemde leesbeperking. Elvira vertelt: ‘In Nederland heeft iedereen recht op toegang tot informatie. Wij zijn er voor mensen die een visuele beperking of dyslexie hebben, maar daarnaast ook voor mensen met een cognitieve of fysieke beperking.’

Het unieke aan Passend Lezen is volgens Elvira de hele collectie. Die bestaat uit ruim 75.000 gesproken boeken, ruim 15.000 brailleboeken en een kleine collectie van Jumboletterboeken. Daarnaast heeft Passend Lezen nog een ruim assortiment aan landelijke kranten, regionale dagbladen, hoorspelen en hoorcolleges. Ook biedt Passend Lezen voelbare producten aan zoals reliëfwerk en voelboekjes. Reliëfwerk zijn onder andere landkaarten, situatietekeningen en (stads)plattegronden die klanten van Passend Lezen kosteloos mogen bestellen. Tot slot is het bij Passend Lezen ook mogelijk om op verzoek persoonlijke documenten zoals bijsluiter of contracten om laten zetten naar een gewenste leesvorm. Passend Lezen is gratis voor tot en met 17 jaar en hierna betaal je voor een jaarabonnement €30,- per jaar.

Gesproken boeken luisteren via de Passend Lezen app op je telefoon

Een gesproken boek lijkt op een audioboek maar er zijn enkele verschillen. Zo zijn gesproken boeken exclusief verkrijgbaar voor mensen met een leesbeperking en worden ze op een rustig tempo voorgelezen, zonder al te veel intonatie. Ook is het bij gesproken boeken mogelijk om door het boek te navigeren zodat je makkelijk naar een volgend hoofdstuk of een volgende bladzijde kunt gaan.

Gesproken boeken zijn op verschillende manieren te beluisteren: via de app, via de online player op de website of andere afspeelapparaten voor streaming en op Daisy-cd. Met de app van Passend Lezen kun je altijd en overal op je smartphone of tablet naar een boek, krant of tijdschrift luisteren. Je kunt titels ook downloaden zodat je ze zonder internetverbinding ook kunt beluisteren.

Continue aanvulling op de huidige collectie

Passend Lezen is continu bezig om de collectie uit te breiden. Zo komen er maandelijks nieuwe boeken bij. Mooie aanvullingen op de collectie zijn volgens Elvira de hoorcolleges en ook een collectie studie-en vakboeken. Dit zijn informatieve boeken voor volwassenen. Deze boeken zijn aangekocht uit de Studie en Vak collectie van Dedicon. Het mooie is dat je voor deze collectie ook boeksuggesties kunt doen. Je kunt bij Passend Lezen dus vragen om een boek op te nemen in de catalogus wanneer het product in de catalogus van Passend Lezen ontbreekt maar wel aanwezig is in de catalogus van Dedicon Educatief.