Dagboek van Femke – Lente!

Lente: plantjes op het balkon

De lente is begonnen. Femke wordt er vrolijk van. Ze doet nu vrijwilligerswerk bij Ixta-Noa envertelt hoe de eerste weken zijn gegaan. Ze schrijft ook wat de verdere achteruitgang van haar gehoor voor haar betekent. Verder over de Ontmoetingsborrel van haar Facebookgroep en de Dag van de Ervaringsdeskundige.

Auteur:Femke Keupink

Eindelijk is het lente. Ik kan daar echt van genieten. Plantjes op het balkon, de eerste zonnestralen pakken. Genieten is het.

Zoals jullie eerder hebben gelezen, ben ik begonnen met vrijwilligerswerk. De eerste paar weken zitten er nu op. Ik vond het erg spannend om eraan te beginnen. Hoe gaan ze met mijn beperkingen om en hoe wordt ik ontvangen? Dit bleef maar door mijn hoofd malen.

(H)oorproblemen

Eenmaal begonnen bij Ixta-Noa ervoer ik een warme deken. Ik had aangegeven dat ik slechthorend ben en dit is geen probleem. De bel en de telefoon hoor ik niet, maar mijn collega's wijzen mij erop als de deurbel gaat. Aan de ene kant vind ik het natuurlijk heel prettig dat er op deze manier met mij rekening wordt gehouden en dat er niet raar tegen mij aan wordt gekeken, dus met zo'n blik van 'Waarom reageer jij niet?'

Maar aan de andere kant is het ook wel even een een moment van 'GVD, waarom hoor ik dat ding niet? En waarom heb ik zo'n moeite met de achteruitgang in mijn gehoor? Waarom, waarom?' Maar daar kom ik zo op terug. Het is soms moeilijk om te accepteren dat het is zoals het is. Maar nu mag ik dit van mijzelf ook voelen en ervaren en naar anderen toe uiten, in plaats van alles steeds maar op te kroppen. Wat een opluchting, zeg. Accepteren dat het is zoals het is, brengt veel opluchting met zich mee.

Vanuit de huisarts kon ik snel naar de KNO-arts voor mijn gehoortest en voor een controle om te kijken waarom toch elke keer die onstekingen weer terugkwamen. Die gehoortesten hè, wat een hoofdpijn krijg je daar toch van. Hebben jullie daar ook last van? 'Moedwillig kwaad', noem ik het maar.

Na de gehoortest kwam er toch uit dat ik in mijn gehoor flink achteruit was gegaan. Dit had ik zelf dus ook wel gemerkt, maar om dat op papier te zien is toch anders. De KNO-arts is gelukkig erg meedenkend en wil nu een MRI gaan doen om te kijken of er een reden voor die achteruitgang is. Spannend, spannend.

Ontmoetingsborrel

Ook onze eerste ontmoetingsborrel bij Moeke in Enschede is geweest. Wat een geweldige locatie en wat een leuke avond. Het beviel aan alle kanten. De bediening was enthousiast over de tolken en de gebaren. De bezoekers waren enthousiast dat er in de regio eindelijk iets georganiseerd werd waar je kunt praten met lotgenoten onder het genot van een drankje. Er stond een geweldig team van tolken.

Ontmoetingsborrel van Facebookgroep Slechthorend Drenthe, Overijssel en Gelderland.

Zelf was ik erg blij, want mijn ouders kwamen die avond ook. Dat vond ik toch erg gaaf en fijn; een soort van morele steun naar mij toe. Ik heb ervan genoten en de volgende avonden staan alweer gepland. De vraag is groot. Dat merken ook de medebeheerders van onze Facebookpagina (Slechthorend Drenthe, Overijssel en Gelderland).

Dag van de Ervaringskundige

Donderdag 11 april was De Dag van de Ervaringsdeskundige 2019. (Zie voor meer informatie www.dvded.nl.) Die dag was het voor mij de eerste keer dat ik 's ochtends én 's middags een tolk meenam naar een groot evenement. Maar wat was dit prettig! De dag was een leuke en interessante dag. Veel geleerd en veel gevraagd. En veel vragen beantwoord over wat een schrijftolk doet en waarom ik er een tolk meegenomen heb. De tolken hebben echt geweldig werk gedaan.

Ik keek er wel van op dat er nog zo weinig bekend is over deze voorziening in de 'horende wereld' en dat is toch spijtig want ik kreeg van bijna iedereen wel dingen te horen als:  "Dit moet ik doorgeven, want ik ken iemand die..." Denk dat iedereen dit wel kent. Maar wat een geweldige dag.

Maar nu is de Lente er en ga ik genieten van al het mooist dat de natuur te bieden heeft.

Groetjes,
Femke

Femke schrijft regelmatig in haar dagboek over van alles wat ze meemaakt. Wil je meer van Femke lezen? Klik dan hier.