Tentoonstelling: ‘The OtherAbilities’ in Broedplaats Lely te Amsterdam

Ga je er in het weekend van 1-3 maart graag op uit? Een bijzondere aanrader voor wie doof of blind is, is dan toch wel 'The OtherAbilities', een evenement met een tentoonstelling, workshops en lezingen in Broedplaats Lely te Amsterdam.

Auteur: Fred van Lierop

Eigenlijk weten we het allemaal wel: als je een zintuiglijke beperking hebt, worden je andere zintuigen uitgedaagd om dat te compenseren. Dus als je doof bent, neemt je visueel waarnemingsvermogen toe. Je ziet niet méér, maar je bent wel alerter op wat je ziet en daardoor zie je als het ware genuanceerder. Ben je daarentegen blind, dan gebeurt hetzelfde maar nu met je gehoor: je hoort niet méér maar je bent alerter op wat je hoort en dus hoor je meer nuances. En zo valt er ook wat te zeggen over je andere zintuigen.

Dat hele idee is ook de gedachte achter het evenement “The OtherAbilities”, dat die in het  weekend van 1 tot en met 3 maart plaatsvindt in Broedplaats Lely te Amsterdam.

Tentoonstelling

Het evenement start met een tentoonstelling van een internationale groep wetenschappers en kunstenaars, die met hun kunstprojecten inspelen op de versterking van andere zintuiglijke vermogens – the other abilities – bij mensen met een zintuiglijke beperking. Je moet bij die tentoonstelling dan ook niet zozeer denken aan schilderijen of beeldhouwwerken, maar meer aan (technische) installaties, concepten en performances waarmee je de versterking van die andere zintuiglijke vermogens ook daadwerkelijk kunt ervaren.

Een voorbeeld van zo'n installatie zie je hieronder. Dit is een nstallatie van Alessandro Perini, die met vier hangende bollen van piepschuim het vibratie-effect onderzoekt van geluid dat van bol naar bol gaat. De proefpersoon ervaart de geluidsvibraties via de botten en de huid van het hoofd, net zoals feitelijk met een quadrafonische, tactiele koptelefoon gebeurt.

Installatie met van Alessandro Perini met vier bollen van piepschuim.

Parallel aan de tentoonstelling vind je ook tentoonstellingen van (interactieve) sound art en van Flora Koenen de interactieve sound-installatie “Sign Language Songs”. Daarnaast omvat het evenement ook lezingen en een workshop.

Openingstijden tentoonstelling:

• Vrijdag 1 maart van 18:00 – 22:30 uur, met Opening en Performances
  • Zaterdag 2 maart van 12:00 – 19:00 uur, met van 12:00 – 15:00 uur het Jeugdprogramma
  • Zondag 3 maart van 14:00 – 19:00 uur, met Lezingen en Workshop

Uitgebreide (maar helaas alleen Engelstalige) informatie over het evenement is te vinden op de website van TheOtherAbilities.

Ga jij binnenkort ook naar een evenement dat op de een of andere manier affiniteit heeft met zintuiglijke beperkingen? Meld het ons door een mai te sturen naar redactie@stichting-ctalents.nl. We nemen het dan op in de Agenda.

We Are Ctalents Community

We Are Ctalents is dé community voor iedereen met een auditieve en/of visuele uitdaging. Wij zijn ervan overtuigd dat onze beperking onze ambities niet in de weg hoeft te staan. Op onze website lees je onder andere ervaringen van anderen, krijg je tips over studeren en werk zoeken en kun je jezelf aanmelden voor onze workshops. Blijf op de hoogte van de laatste blogs over werken met een visuele en/of auditieve uitdaging en meld je nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Op zoek naar werk?

Zoek jij een baan die bij je past? Ga je binnenkort op zoek naar werk? Of ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Ontdek wat Ctalents voor jou kan betekenen! Meld je aan als werkzoekende en find your talent! Je ontvangt dan automatisch ook de nieuwsbrief van We Are Ctalents.