Dagboek van Femke – Een maand vol afspraken

Femke heeft een paar drukke weken achter de rug. In haar dagboek schrijft ze dat ze eindelijk op gesprek mocht bij het UWV. Daarna stapte ze voor een cursus NGT naar de GGMD. Ook was ze samen met Tibbe van Ctalents druk met het voorbereiden van de eerste netwerkborrel van We Are Ctalents in Deventer, die aanstaande donderdag 22 november plaatsvindt.

Auteur: Femke Keupink

Wat was mijn agenda de afgelopen tijd vol, zeg. Laten we beginnen met het UWV. Eindelijk mocht ik naar de arts van het UWV. Eenmaal aangekomen, kwam zowel die arts als ikzelf erachter dat deze voor mijn doen erg onduidelijk sprak. Hij had een snor en een accent, waadoor het voor mij moeilijk werd om bij hem goed te kunnen liplezen en zijn vragen te verstaan. De arts ging bellen en binnen 5 minuten kwam er een mevrouw binnen. Wat bleek, dit was een tolk voor mij! Deze mevrouw vertaalde in spraak en gebaren wat de arts zei en vroeg. Wat een uitkomst. Dit had ik niet verwacht. En na meer dan een uur bedankte ik de arts en de tolk voor hun begrip en geduld. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt bij het UWV.

Ook mocht ik eindelijk naar de GGMD voor het aanvragen van een NGT-cursus. Het was een mooie dag toen ik daarvoor naar Apeldoorn ging. De zon scheen en het zou een interessante dag worden. Eerst zou ik naar het kantoor van de GGMD gaan en later naar Deventer om met Tibbe van Ctalents te praten in verband met de netwerkborrel van We Are Ctalents in Deventeren om te brainstormen. Dit kwam voor mij totaal uit de lucht vallen. Ik al een keer aangegeven dat ik wel wilde helpen in Deventer, mocht dit nodig zijn. Dinsdags heb ik heen en weer gemaild met Tibbe en donderdags hadden we een afspraak staan.

Bij de GGMD

Het gesprek bij de GGMD verliep soepel. Ze stelden een aantal vragen en vroegen ook waarom ik die NGT-cursus wil gaan doen en met wie.

Waarom? Deze vraag was voor mij simpel te beantwoorden. Gebarentaal kan ik al een beetje en dat verbreedt ook mijn horizon in combinatie met spraak. Kennis van NGT is handig om een gezellig gesprek te kunnen hebben met mijn moeder op een terras, maar ook tijdens een netwerkborrel van bijvoorbeeld SH Jong of om tijdens onze eigen netwerkborrel beter met elkaar te kunnen communiceren. Want communiceren is toch vrij belangrijk in ons leven. Zonder communicatie kom je niet erg ver.

Met wie? Wel, ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat ik met de mensen waar ik van hou – en dit zijn met name mijn ouders, mijn broertje en schoonzus – kan blijven communiceren, dat we grapjes met elkaar kunnen uithalen en gewoon gezellig met elkaar kunnen praten. Het gebeurt al vaak dat mijn moeder mij helpt met de communicatie door middel van gebaren. Maar ik vind het persoonlijk ook belangrijk dat ik kan blijven communiceren met iedereen, zonder dat mijn moeder hoeft te tolken. En ik wil ook zelfstandig met mijn broertje of schoonzus kunnen praten. Natuurlijk doe ik dit nu ook wel door middel van spraak en ondersteunende gebaren van mijn kant, of soms ook van mijn gesprekspartner. Maar wat zou het fijn zijn als we mekaar ook snappen door middel van gebaren, waarbij ik alles kan volgen zonder dat ik iemand (in de meeste gevallen mijn moeder) hoef aan te kijken voor de vertaling. Of dat ik met mijn vader kan praten en dat ik hem begrijp door middel van gebaren.

Natuurlijk versta ik sommige mensen beter dan anderen. Maar alles alleen op spraak doen en dit proberen te volgen en daarbij het almaar herhalen van 'Kun je het nog een keer zeggen' of het gokken van een goed antwoord ... dat is allemaal zo vermoeiend. Ik merk dat ik minder problemen ervaar bij gebruik van gebaren en het begrijpen hiervan. Dat maakt mijn leven een stuk rustiger. Liplezen is zo ook minder vermoeiend, waardoor ik gesprekken makkelijker kan volgen.

Naar Ctalents

Na de GGMD ging ik op weg naar Deventer. Het kantoor van Ctalents is daar een klein stukje lopen vanaf het station. Eenmaal aangekomen bij Tibbe, dronken we eerst een kopje thee. Zo konden we elkaar even leren kennen en bespreken waarom Ctalents juist in Deventer een netwerkborrel organiseert. Als talentmatcher helpt Tibbe mensen met een visuele en/of een gehoorbeperking naar werk. Eigenlijk is hij een soort recruiter maar dan anders. Vol enthousiasme vertelde hij zijn verhaal. Hoewel Tibbe in een horende wereld zit, zag je het enthousiasme waarmee hij praatte over zijn doel en waarom hij dit beroep heeft gekozen.

Na kennisgemaakt te hebben, kwamen we bij het doel van onze ontmoeting: de netwerkborrel in Deventer. Ik kon hem een paar tips en trucs aanreiken en ik heb aangegeven dat ik er graag bij ben de eerste keer in Deventer. Na ideeën en informatie te hebben uitgewisseld, hadden we beide dingen die we konden doen om de eerste netwerkborrel in Deventer in gang te zetten. Daarmee was de dag ook weer voorbij.

De eerste Netwerkborrel is dus donderdag 22 november in Deventer. Voor meer informatie kijk je op de Facebookpagina van We Are Ctalents of op hun site www.stichting-ctalents.nl.

Ook onze eigen Facebookgroep Slechthorend Drenthe, Overijssel & Gelderland krijgt een boost. Na de eerste netwerkborrel staan er leuke dingen op het programma. Waar ik het meeste zin in heb en toch wel een klein beetje trots op ben, is de Rondleiding in Museum Hengelo, waar ik vrijwillgerswerk doe. Er komen veel leuke evenementen aan.

Het waren een paar drukke en bewogen weken. Hierdoor heb ik veel energie gekregen om zelf ook meer te ondernemen en out of the box te gaan denken.

Ik hoop jullie te zien in Deventer. En ik wens iedereen alvast een leuk en gezellig Sinterklaasfeest toe.

Woon jij in het oosten van het land? Heb je werk of ben je op zoek naar (ander) werk? Kom dan vrijblijvend kennismaken met Ctalents tijdens de eerste netwerkborrel van We Are Ctalents in Deventer op donderdag 22 november van 17:30 tot 19:30 uur in De Fabriek, Sijzenbaanplein 14-16 te Deventer.