Johan (doofblind) volgt het WK voetbal met een Tactiel voetbalbord

Johan en Aukje bij het Tactiele voetbalbord

Johan Groskamp heeft het Ushersyndroom type 1 en is hierdoor doof en zeer slechtziend. Hij is een echte voetballiefhebber en bedacht samen met zijn tolk Aukje een manier om zijn favoriete voetbalwedstrijden te kunnen volgen. Johan en Aukje gebruiken een voetbalbord waarmee Johan met Tactiele gebaren ervaart wat er in het stadion gebeurt. Benieuwd hoe dit Tactiele voetbalbord precies werkt? Lees dan deze blog van Johan!

Wat is Tactiele gebaren?

Je hebt misschien wel eens van ‘Vierhandengebaren’ gehoord. Bij Vierhandengebaren rusten de handen van een doofblind persoon op de handen van de tolk. De doofblinde persoon voelt de gebaren af aan de handen van de tolk. Vierhandengebaren is voor mij een ouderwets een woord. Er is veel veranderd aan gebarenwoorden. Ik gebruik het Nederlands gebarentaal (NGT) alleen dan vertaal ik het naar Tactiele gebaren. Doofblinden kunnen niet liplezen of spraakafzien dus voelen ze aan je handen wat je wil zeggen of vragen. Dat noem ik ‘Tactiele gebaren’.

Tactiel voetbalbord

Tijdens WereldDovenDag 2017 gaf ik een lezing over Tactiele communicatie bij Stichting Welzijn Doven Amsterdam (SWDA). Ik had een mooi filmpje van het WK voetbal in Brazilië gevonden. Hiermee liet ik zien hoe Tactiele gebaren en Social Haptic (op de rug van doofblind) werken. Met Social Haptic is het mogelijk om belangrijke situationele informatie die vaak niet wordt uitgesproken toch over te brengen. Je gebruikt hiervoor een korte code voor bijvoorbeeld huilen, lachen of schreeuwen. Ook kan je ermee duidelijke maken waar iemand zit of staat. Tijdens mijn lezing deed mijn tolk Aukje achter mijn rug Social Haptic. Op die manier wist ik of er iemand in het publiek het niet begreep of wie er lachte. Aukje zag ook het filmpje van het WK voetbal en dit bracht haar op het idee om een Tactiel voetbalbord maken. Aukje heeft een lieve vader en vroeg hem of hij een mooi voetbalbord wilde maken.

Het voetbalbord is erg mooi geworden. Het is een bord met twee doelen en lijnen die je kan voelen. Er zitten ook voelbare punten op bijvoorbeeld in het midden en bij beide doelen. Er zijn ook belangrijke codes die we gebruiken. Als er bijvoorbeeld een speler gewisseld wordt of als de bal tegen de paal botst geeft Aukje dit aan door middel van een code.  Op deze manier wordt het volgen van een voetbalwedstrijd heel helder voor een doofblinden.

Toen het voetbalbord af was heeft Aukje met mij samen geoefend. Ik vind het heel mooi om te ervaren hoe Aukje het doet. We leren samen hoe we het voetbalbord het beste kunnen gebruiken. Door veel te oefenen kan je voetbalwedstrijden steeds makkelijker vloeiender vertalen in Tactiele gebaren. Ik ben ontzettend blij met het voetbalbord. Ik kijk vaak naar voetbalwedstrijden wanneer het Nederlands elftal speelt zoals het EK en het WK. Dat vind ik de mooiste wedstrijden om te volgen.

Johan en Aukje bij het Tactiele voetbalbord

Tactiele communicatie cursus

Bij Stichting Doven Welzijn Amsterdam (SWDA) geef ik een cursus Tactiele communicatie voor mensen die graag willen leren communiceren met doofblinden. In deze cursus leren de cursisten vooral veel door zelf te doen. Zo mogen ze bijvoorbeeld een drankje bestellen aan de bar met een blinddoek om en een koptelefoon op. Ook gaan ze naar de supermarkt. Dit is voor de cursisten een uniek en positieve ervaringen.

Daarnaast geef ik ook lessen in Tactiele gebaren op de Hogeschool Utrecht. Bij de Hogeschool Utrecht heb ik ook een filmpje van het WK voetbal in Brazilië laten zien. De studenten mochten zelf uitproberen hoe ze met Tactiele gebaren communiceren wat er op het filmpje gebeurd. Er wordt natuurlijk ook gelachen en de studenten vinden het leuk om te doen. Al met al vond iedereen het heel uniek om met Tactiele gebaren een voetbalwedstrijd te volgen.

Auteur: Johan Groskamp

Wil je op de hoogte gehouden worden van de nieuwste blogs? Schrijf je dan in bij onze communityen ontvang de leukste artikelen in je inbox!