Even voorstellen: Rosalie, coach en coördinator ambassadeurs bij Stichting Ctalents

Rosalie Heuten (28) is vanaf het allereerste begin één van de drijvende krachten achter Stichting Ctalents. Ze wil mensen met een visuele of auditieve beperking motiveren om hun talenten te ontdekken en in te zetten, al dan niet in hun werk. Maar wat motiveert haar zelf? Dat lees je in dit interview. “Wij willen tegen de samenleving zeggen: wij zijn klaar om te werken. Zijn jullie ook klaar voor ons?”

Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Rosalie Heuten, ik ben 28 jaar en kom uit Leiden. Ik werk voor Ctaste (link: www.ctaste.nl), CtheCity (link: www.cthecity.nl) en Ctalents (link: www.ctalents.nl). Bij Ctaste en CtheCity ben ik teamleider, bij Ctalents ben ik verantwoordelijk voor de ambassadeurs en geef ik workshops aan (potentiële) talenten.”

Wat zijn je hobby’s en passies?

“Ik breng graag veel tijd door met mensen die ik liefheb, oftewel familie en vrienden. Ook houd ik van koken en bakken en ga ik graag naar het strand. Ik doe ook graag een drankje, het liefst in goed gezelschap. Mijn passie is dat ik mensen een stap verder wil helpen. Ik wil mezelf ontwikkelen, maar ook anderen helpen om het beste uit zichzelf te halen.”

Naast wie zou je weleens in het vliegtuig willen zitten?

“Naast Máxima Zorreguieta. Ik vind het heel mooi om te zien hoe zij als zakenvrouw getrouwd is met de koning (toen kroonprins) van Nederland, maar desondanks heel erg haar eigen dingen doet. Ze staat ergens voor en gebruikt haar positie op een positieve manier, bijvoorbeeld met het microkrediet. Ik zou van haar willen weten hoe ze haar leven als zakenvrouw, als koningin en als moeder combineert, en hoe ze in al die dingen toch steeds zichzelf blijft.”

Welke gebeurtenis heeft je leven veranderd?

“Het verliezen van mijn ouders. Ik was 16 toen mijn vader overleed en 21 toen mijn moeder doodging. Na hun overlijden heb ik toch mijn levenslust en positiviteit hervonden. Dat was heel pittig, maar het is gelukt. Ze stonden altijd als een blok achter mij en hebben me erg gestimuleerd. Toen zij overleden leek het even alsof mijn hele fundering onder me vandaan viel. Maar toen ik over het ergste verdriet heen was merkte ik dat die fundering er wel was, omdat zij die allang hadden gelegd. Dat was een heel fijn besef. Het verdriet blijft, maar dat hebben ze ook verdiend.”

Waarom ben je bij We Are Ctalents gaan werken?

“Ik geloof erin dat je in jezelf moet geloven, maar ook rolmodellen nodig hebt. Dat zie ik ook bij mezelf: toen ik ging studeren, vond ik politiek interessant. Er waren echter helemaal geen blinde of slechtziende politici. Wij willen met de community laten zien dat het wel kan. Je moet je talent groter laten zijn dan je beperking, dan kun je dingen bereiken.”

Wat zijn je taken binnen Stichting Ctalents?

“Mijn taak is het coördineren van ambassadeurs. Daarnaast ben ik het eerste contact voor iedereen die zich aansluit. Bij de workshops geef ik een training over jezelf presenteren, en ga ik in gesprek met mensen over hun talenten en of ze weten hoe ze die kunnen inzetten. Als mensen willen, kan ik ze daarin verder helpen. Tot slot probeer ik mensen samen te brengen. Als iemand bijvoorbeeld natuurkunde wil studeren, kijk ik binnen de community of er iemand is die dat ook heeft gedaan.”

Wat hoop je te bereiken met Stichting Ctalents?

“Ik hoop met de stichting te bereiken dat je beperking niet in de weg hoeft te staan voor je ambities. Je mag ambitieus zijn, je bent daarin niet anders dan iemand zonder beperking. Door mijn workshops hoop ik dat mensen in zichzelf gaan geloven. Je hoort steeds meer mensen die ondanks hun beperking geloven in zichzelf, maar ik hoop dat we er als community ook voor kunnen zorgen dat de samenleving verandert. Dat we er samen in geloven, en dat we dan tegen de samenleving kunnen zeggen: ‘wij zijn er klaar voor. Jullie ook?’”

Rosalie

Foto van Rosalie