Even voorstellen… Lucas de Jong, redactielid bij Ctalents

Lucas de Jong werkt sinds het allereerste begin als redactielid bij We Are Ctalents. Hij schreef al diverse mooie artikelen, zoals 6 tips voor sinterklaasavond als je blind of slechtziend bent, 10-jarig jubileum van Ctaste en Parijs door de ogen van een blinde. Zijn droombaan is tekstschrijver voor een organisatie met een maatschappelijke doelstelling. Wie is dit creatieve talent?

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Lucas de Jong, 24 jaar oud en woon in Nijmegen. Op dit moment schrijf ik artikelen voor de website van We Are Ctalents en ben ik op zoek naar werk. Het afgelopen half jaar volgde ik het traineeship van Ctalents B.V.

Wat zijn je hobby’s en passies?
Ik doe veel verschillende dingen. Een grote passie van mij is muziek maken. Ik speel keyboard en zing. Dit doe ik met een vriend van mij, samen vormen we een band. Ook houd ik van schaken. Ik speel wekelijks bij mijn lokale schaakclub. Op dit moment ben ik Nederlands kampioen schaken voor visueel gehandicapten. Twee keer per jaar is er in Nederland een schaaktoernooi voor mensen die blind of slechtziend zijn. Één van die toernooien is het kampioenschap van de visueel gehandicapten en dat heb ik dit jaar gewonnen. In juni ben ik daarnaast naar Macedonië geweest voor het internationationale schaaktoernooi Olympiade voor mensen met een visuele uitdaging. Dat was ontzettend leuk om mee te maken, een prachtige ervaring. Tot slot doe ik aan goalball , een sport speciaal ontwikkeld voor blinden en slechtzienden.

Naast wie zou je wel eens in het vliegtuig willen zitten?
Het lijkt mij heel bijzonder om naast Magnus Carlsen, de huidige wereldkampioen schaken, te zitten. Met hem zou ik ’t willen hebben over zijn leven als profschaker, zijn motivatie en passie.

Welke gebeurtenis heeft je leven veranderd?
De dag dat ik mijn eerste blindengeleidehond Okie kreeg, toen ik zestien jaar was. Dat was een bijzonder moment. Sindsdien ben ik veel zelfstandiger en heb ik meer zelfvertrouwen. Het is zoveel makkelijker geworden om me te bewegen in de stad. Inmiddels is Okie met pensioen, mijn huidige hond heet Russel.

Hoe ben je bij Ctalents terecht gekomen?
Ik ben er eigenlijk in gerold. Ik deed het traineeship van Ctalents. Daar deed ik werkervaring op en kreeg ik de kans om mezelf te ontwikkelen, bijvoorbeeld door een workshop werknemersvaardigheden. Nu mag ik voor We Are Ctalents stukken schrijven. Dat is goed voor mijn portfolio. Ik wil later namelijk graag aan de slag als tekstschrijver of iets in die richting.

Wat zijn jouw taken bij Ctalents?
Mijn taak is het schrijven van artikelen over allerlei thema’s en in allerlei vormen: interviews, informatieve stukken en leuke verhalen. Ik schrijf met name over en voor de doelgroep mensen met een visuele beperking.

Wat heb je geleerd van je werk voor de redactie van We Are Ctalents?
Met name om proactief te zijn. Ik heb geleerd dat het nodig is om mensen achter de broek aan te zitten om een interview te regelen of goedkeuring voor plaatsing te krijgen. Hiervoor had ik ook wel ervaring met schrijven, maar dat was voor het blad van de studievereniging. Daarvoor schreef ik ongeveer één keer per maand een stuk, daardoor was er meer tijd. Nu leer ik dat ik mensen even moet bellen, zodat ik mijn deadlines haal. Uiteindelijk zijn de mensen waarover ik schrijf ook blij dat ik een mooi stuk over hen heb gemaakt, ik krijg veel positieve reacties!

Wat hoop je te bereiken met Ctalents?
Het zou mooi zijn als er meer mensen bij Ctalents komen, daar hoop ik aan bij te dragen door leuke artikelen. Uiteindelijk is het doel dat mensen hun talenten leren kennen en hun droombaan vinden. Hopelijk worden mensen geïnspireerd door mijn stukken.

Wat is jouw droom?
Na een mooie tijd bij Ctalents hoop ik een baan te vinden waarin ik creatief met taal bezig kan zijn. Dat is op werkgebied echt mijn passie. Bij voorkeur zou ik dit doen voor een maatschappelijke organisatie die een goed doel nastreeft. Dat motiveert mij.

Lucas is blind en studeerde aan de universiteit