Hypes: aan welke doe ik mee en welke heb ik gemist?

We Are Ctalents blogger Laurie blogt over allerlei zaken die haar bezig houden. Zo schreef zij eerder als over digitale (on)toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking maar ook over haar bezoek aan het concert van Lady Gaga in de Ziggo Dome. In deze blog schrijft ze over een heel ander onderwerp namelijk de zogenoemde ‘hypes’. Je kent ze wel, al die verschillende dingen waar iedereen over praat. In sommige kun je je helemaal vinden, sommige gaan totaal langs je heen en sommige ontdek je pas jaren later. Ben jij benieuwd naar het hypes lijstje van Laurie? Lees dan snel verder!

Juf Ank uit de Luizenmoeder

Foto: Juf Ank uit de Luizenmoeder

De Luizenmoeder

‘Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent!’ Gaat er al een belletje rinkelen? Juist ja, juf Ank. Wees gewaarschuwd, dit liedje zit nog een hele lange tijd in je hoofd. Ik denk ook niet dat ik het hoef af te maken toch? Juf Ank is de juf uit De Luizenmoeder, dé hype van dit moment. En wat is deze serie toch leuk! Ik ontdekte het pas na de derde aflevering, maar even anderhalf uur binge watchen en ik was weer helemaal bij. En nu kijk ik het trouw elke week. Ja, ik snap de hype helemaal.

De fidget spinner

In een recente zomer, ik weet niet eens meer in welk jaar, liep iedereen er mee rond. Ik niet, want wat moet je met zo’n ding? Waar is zo’n fidget spinner goed voor? Ik heb er niet eens eentje in mijn handen gehad en weet dus totaal niet hoe zo’n ding eruit ziet. Nee, deze hype ging totaal aan mij voorbij. Evenals de loombands van een aantal jaren gleden trouwens. Snap ik ook niks van.

Harry Potter

Toen Harry Potter & De Steen Der Wijzen uitkwam was ik 6. Nog veel te jong om het boek te lezen dus. Toen ik er eenmaal oud genoeg voor was, ik was 9, wilde ik er niets van weten. Nee, magie is stom. Niets voor mij. En waarom zou ik willen weten hoe het een jongetje met een bril en een litteken op een toverschool afgaat? Ik hield stug vol. Alleen had Sinterklaas daar echt lak aan en stopte het eerste luisterboek voor me in de zak. En je raadt het vast al, ik had het binnen drie dagen uit. Ik was verkocht. Ik moest en zou deel 2 zo snel mogelijk gaan lezen. Inmiddels heb ik de films van boek 1 t/m 6 gezien en heb ik de Engelse dvd box. Ik las het zevende boek pas nadat deel 1 van die film in de bioscoop te zien was geweest, dus die films moet ik nog zien. Nu ben ik alle boeken weer aan het herlezen en voor het eerst in het Engels. En wow, Stephen Fry is echt een geweldige voorlezer! Kortom, een hype die ik later heb ontdekt.

13 reasons why hoofdrolspeler

Foto: hoofdrolspeler 13 reasons why

13 Reasons Why

Een hype waar ik meteen in meeging was de Netflix serie 13 Reasons Why. Deze serie is heftig en bij sommige afleveringen staat vooraf een waarschuwing dat de beelden als zeer vervelend kunnen worden ervaren. Deze serie heeft audiodescriptie en is dus goed te volgen. Ook hiervoor geldt: let op. Als je hier niet goed tegen kunt, raad ik deze serie af. Je zou dan wel het boek kunnen lezen. Ook heftig, maar de beelden worden niet getoond en beschreven. Deze serie is wel belangrijk, want het brengt pesten en zelfmoord door pesten onder de aandacht. Ik snap de hype hieromheen dus wel en vind het ook geen verkeerde hype.

Boer Zoekt Vrouw

Dit is een hype die ik totaal niet begrijp. Misschien ook omdat dit programma mij niet ligt. Ik heb het geprobeerd, maar nee ik vind het niets. Kan ook niet goed uitleggen waarom, maar het is niet aan mij besteed.

Wie Is De Mol?

Nog een hele grote, jaarlijks terugkerende, hype waar ik niet in meega is Wie Is De Mol?. Ik heb het één aflevering gezien, maar ik snapte er helemaal niets van en heb het halverwege uitgezet. Zou ik het nog een keer proberen? Nee, ik denk het niet.

The Vampire Diaries

Reden nummer een van deze gedachtegang voor dit artikel is deze serie op Netflix. Vorige week ben ik dan eindelijk gestart. Ik loop nog wel zeven seizoenen achter, maar dat komt wel goed. Ik weet niet wat het is met vampierhypes en mij, maar Twilight en Vampire Academy ontdekte ik ook pas veel later. Oeps! Ik vind beiden echt super leuk, zeker Vampire Academy. Een van mijn favoriete boekenseries.

The Hunger Games

Ik ga meteen maar helemaal diep door het stof, want deze hype is reden twee voor dit artikel. Zes jaar na het verschijnen van de eerste film in de bioscoop heb ik afgelopen week het boek opengeslagen. Oeps! Destijds heb ik wel de film in de bioscoop gezien, maar ik snapte er niets van. Misschien na het lezen van het boek wel?

Bullet journaling

Een hype die op dit moment ook aan de gang is, is bullet journaling. Je kunt in alle boekhandels nu wel een bullet journal kopen, maar ook bij een niet nader te noemen winkel waar je vanalles voor een heel klein prijsje kunt kopen. Bullet journals zijn er in allerlei soorten en maten en je kunt er in kwijt wat je wilt. Je creativiteit, lijstjes en ga zo maar door. Doe ik eraan mee? Nee.

Boeken van Sarah J. Maas

Foto: Boeken van Sarah J. Maas

De boeken van Sarah J. Maas

Deze hype kan ik in twee categorieën onderbrengen. Ik was rijkelijk laat met het ontdekken van deze schrijfster, maar beide series (Hof van Doorns en Rozen en De Glazen Troon) zijn nog niet afgerond. In dat geval ga ik wel mee in de hype. Heb je nog geen enkele van Sarah haar boeken gelezen en houd je van fantasy? Dan raad ik je zeker aan om eens te beginnen. De boeken zijn niet hele hoge fantasy, dus je hoeft je daar geen zorgen om te maken. Maar ze zijn zo ontieglijk goed.

Tot zover deze selectie hypes. Er zijn zeker nog veel meer hypes die ik kan opnoemen, zoals Pretty Little Liars (serie is beter dan de boeken) en scooby doo touwtjes (weet je nog?), maar hier laat ik het even bij. Aan welke hype doe jij graag mee, hetzij verlaat, en aan welke heb jij een gruwelijke hekel?

Auteur: Laurie