Lady Gaga Joanne World Tour in Ziggo Dome Amsterdam

Sfeerimpressie van de de show met bühne, publiek, lichtshow en gigantisch videoscherm.

Een concert bezoeken, naar het museum gaan of winkelen. Iedereen gaat uit. Maar hoe is dat als je een visuele of auditieve uitdaging hebt? Onze We Are Ctalents bloggers schrijven over uitgaan en lifestyle. Zo schreef Martine een blog over haar bezoek aan een klassiek concert in het Concertgebouw. Vandaag is het de beurt aan redactielid Laurie. Zij bezocht het concert van Lady Gaga in de Ziggo Dome.

Op 13 februari 2017 was het dan zover: de kaarten voor Lady Gaga’s Joanne World Tour in de Ziggo Dome gingen in de verkoop. Voor 3 oktober 2017. De datum dat het concert zou zijn. Ja, je leest het goed, zou zijn. In september werd Gaga ziek en verplaatste haar hele Europese tournee. Jammer, maar begrijpelijk. Voor iedereen met een kaartje heel zuur, want een nieuwe datum was er nog niet.

Uiteindelijk kwam deze nieuwe datum er en wel 20 januari 2018. We hoefden dus niet al te lang meer te wachten. 20 Januari was dus afgelopen zaterdag. Aan het lange wachten kwam dan eindelijk een eind. In mijn haast om tickets te bestellen zat ik niet goed op te letten, maar dat foutje bleek wel heel mooi uit te pakken. Wel duur, maar mooi.

Ik pakte bij de verkoop automatisch het bovenste arrangement. Nu bleek dit niet het standaard arrangement te zijn, wat je wel zou verwachten. De Ticketmaster app zit dus iets anders in elkaar dan de site. Een goede les voor de volgende keer dus! Ik had dus een “Perfect Illusion Package” gekocht, oeps. Goed, ik kon er om lachen en beschouwde het als een mooi afstudeer- en verjaardagscadeau aan mezelf. De oorspronkelijke concertdatum was immers vier dagen na mijn verjaardag.

Wat hield het Perfect Illusion pakket in?
Het pakket bestond uit de beste plaatsen in vak 110. En echt, dat waren zeker de beste plaatsen! Daarnaast hoefden we niet in de rij te staan om binnen te komen. Ik kan jullie vertellen, dat was heerlijk! We moesten ons bij een aparte balie registreren en kregen daar een polsbandje, kenkoord (tevens iPhone kabeltje), vijf consumptiemunten per persoon en een uitrijkaart. En we hoefden dus niet in die rij te staan die op de stoep begon, doorging op het plein en eindigde in de Ziggo Dome. We waren dus in minder dan vijf minuten binnen in plaats van in meer dan een uur. Vond degene die ik had meegenomen ook heel erg fijn, want wachten is niet allebei ons sterkste punt. En al helemaal niet buiten in de regen.

Toen we binnen waren, hebben we nog even wat rond gehangen en toen rustig onze plekken opgezocht. We moesten toen nog wel drie kwartier wachten, maar ach. Ik was eerst bang dat onze plekken niet heel fijn zouden zijn, omdat je schuin op het podium keek. Voor mij niet zo’n ramp, want ik zie echt niet wat er op het podium gebeurt. Ik krijg wel de hoeveelheid lichten mee, maar alle bewegingen op zo’n podium gaan volledig aan mij voorbij.

De show
Na zo’n tien minuten naar een timer te hebben gestaard was het dan eindelijk zover, de show begon. De eerste nummers die Lady Gaga speelde waren van Joanne, haar nieuwste album. Maar al snel kwamen de hits. De hele show was een mix van oud en nieuw werk, van al haar albums kwam wel het een en ander voorbij. En die vleesjurken? Nou, daar is ze gelukkig helemaal vanaf gestapt. Wel schijnt ze heel veel kledingwissels gedaan te hebben. Dat werd mij verteld, dat kan ik zelf niet zien. We hadden zitplekken, maar eigenlijk sta je gewoon de hele avond. Met een stuk beter zicht dan daar beneden waar iedereen zowat boven op elkaar staat.

Dat we echt top plekken hadden bleek later tijdens de show. Er hingen een soort paraplu-achtige dingen in het plafond. Deze kwamen naar beneden en toen kwam er direct een kleiner podium met een piano erop tevoorschijn. Lady Gaga ging dus ook naar het andere, kleinere podium waar ze een akoestische versie van “Edge Of Glory” en aan het eind van de show uiteraard “Million Reasons” speelde. En wat bleek? Wij zaten dus precies tussen beide podia in en hadden dus op allebei de podia even goed zicht. Nu snapte ik dus ook de plaatskeuze.

Het concert duurde bijna tweeënhalf uur (geen voorprogramma) en alle hits zijn voorbij gekomen, evenals een aantal minder bekende album tracks. Nee, niets was geplaybackt, alles was live. De zang, de muziek, echt alles. En de choreografie schijnt ook best heftig geweest te zijn. Ondanks het vele dansen en tegelijkertijd zingen was het allemaal heel zuiver. Lady Gaga blijkt over een flinke dosis en kwaliteit vocalen te bezitten. Zonde dat die op haar wat oudere albums verloren gingen door alle autotune en andere productietrucjes.

Na de show waren onze consumpties nog lang en breed niet op. We hadden toch een uitrijkaart en het zou toch wel druk zijn, dus eerst nog maar even wat drinken en eten. Het zou toch zonde zijn als meer dan de helft van de consumpties ongebruikt bleef? Uiteindelijk moesten we natuurlijk wel weg. Bij het Perfect Illusion pakket hoorde ook nog een cadeau, wat we bij de uitgang konden ophalen. Dat cadeau was een rugtas. Een knalroze rugtas. Alles aan die tas is roze. Oh oh oh. Je kunt wel raden dat we hierdoor wel even de slappe lach hadden.

Al met al was dit een zeer geslaagd concert. Was het het gemaakte foutje waard? Ja, meer dan. En die knalroze rugtas? Nou, die kan nog wel gebruikt worden om eens wat dingen in te stoppen die je wel wilt bewaren, maar waarvan je even niet weet waar dat moet.

Lees ook Laurie's blog over studeren in het buitenland waarin zij haar ervaringen en tips deelt.

Meer lifestyleblogs van mensen met een visuele en/of auditieve uitdaging lezen? Meld je aan en ontvang maandelijkse nieuwe artikelen in je inbox.

Auteur: Laurie