Dagboek van Femke – Nieuw vrijwilligerswerk

Femke is de afgelopen maand druk bezig geweest met het zoeken naar meer vrijwilligerswerk. Dankzij feedback, tips en adviezen van onze lezers is haar dat gelukt.

Foto: Femke Keupink Auteur: Femke Keupink

Zoals ik in mijn vorige blog schreef, was ik in februari druk bezig met het zoeken naar nieuw vrijwilligerswerk. Ik wil iedereen bedanken voor de geweldige feedback, complimenten en adviezen die ik heb mogen ontvangen. Ben er druk mee aan de slag gegaan en met resultaat: ik ga vrijwilligerswerk doen bij de Stichting Ixta Noa en bij Mediant Geestelijke Gezondheidszorg. Dat is op een geweldige locatie waar niet alleen mensen met ggz-klachten komen maar ook mensen met lichamelijke klachten. Hopelijk kom ik daar ook in aanraking met mensen die net als ik een gehoorbeperking hebben.

Dus ik kan mij focussen op mijn toekomstige beroep, ervaring opdoen en leren van wat ik tegenkom (Femke wil als ervarigsdeskundige mensen met gehoor- en/of lichamelijke klachten gaan helpen, Red.). Heb er veel zin in en ben erg gemotiveerd. Maar ik vind het ook een beetje spannend. Met name of het gaat lukken met het verstaan van iedereen. En hoe gaan de mensen ermee om als ik vraag of ze iets nog een keer kunnen herhalen? Ik probeer er positief naar te kijken maar vind het toch spannend. En vind ook van mijzelf dat dit wel mag.

Rondleiding in Museum Hengelo

Daarnaast heb ik samen met onze facebookpagina (Slechthorend Drenthe, Overijssel en Gelderland) een rondleiding gehad in het Museum waar ik werk. Na veel planning en veel vragen namens het museum was het dan eindelijk zover. Zeven mensen stonden er klaar. Een schrijftolk met een stagiaire en een gebarentolk met stagiaire. Verder ook de gids die de rondleiding geeft in het museum, de fotograaf van het museum en een medewerker van het museum die een stukje gaat schrijven voor het blad 'Hengelo toen en nu'. Helemaal geweldig.

Rondleiding met schrijf- en gebarentolken in Museum Hengelo.

Rondleiding met een schrijftolk en een gebarentolk in Museum Hengelo.

Niet veel medewerkers van het museuam wisten wat een schrijftolk is en wat schrijftolken inhoudt. Ze waren blij verrast om tijdens de uitleg van de gids de schrijftolk aan het werk te zien. Ook waren ze verrast over mijn openheid en enthousiasme. Het was een leuke, actieve en interessante middag. Iedereen was positief en enthousiast.

Het museum zelf was nog het meest verrast dat ik zo open ben over mijn gehoorbeperking en over wat ik wel en niet kan. Dat maakte het museum zo enthousiast dat ik samen met een medewerkster mag gaan onderzoeken hoe wij het museum toegankelijker kunnen maken voor de dove en slechthorende bezoekers. Ik ben hier erg trots op en ook wel verbaasd dat dit mij overkomt. Maar ik vind het geweldig dat ik mag helpen om dit te realiseren.

Een schrijftolk met een 'walking velotype' aan het werk.

Na een leuke maand keek ik vandaag op de kalender en bedacht ik mij dat ik al weer meer dan jaar voor Ctalents blog. Wat gaat de tijd toch snel.

Vooruitblik

Op naar volgende maand. Dan gaan hier in de regio weer veel leuke activiteiten plaatsvinden voor doven en slechthorenden, en natuurlijk ook voor mensen die doofheid of slechthorendheid geïnteresseerd zijn of er zelf mee in aanraking komen, en daar meer over willen weten of hun ei kwijt willen, etc.

Eén van de komende activiteiten is een Wappermiddag in de bibliotheek van Enschede. Dat is een geweldig initiatief van Ellen van de Lande om NMG in groepsverband te oefenen. Erg leuk, ik kijk er al naar uit om hieraan deel te nemen. Daarnaast organiseert onze eigen facebookgroep (Slechthorend Drenthe, Overijssel & Gelderland) een ontmoetingsborrel, ook in Enschede. Ik heb er veel zin en kijk ernaar uit wat de maand gaat brengen.

Ik wens iedereen een mooie maand Maart. En weet: als je iets wilt bereiken zet je er dan de volle 100% voor in en het gaat lukken. Geef het alles wat je hebt en weet wat je wil. Dan komt het voor mekaar.

Groetjes,
Femke

Femke schrijft regelmatig in haar dagboek over van alles wat ze meemaakt. Wil je meer van Femke lezen? Klik dan hier