Videoverslag: Ctalents op WereldDovenDag #WDD2017

Stichting Ctalents bezocht Werelddovendag: het hoogtepunt van het jaar voor de dovencommunity. Op 23 september vond de Werelddovendag 2017 plaats in Amsterdam, Groningen en Rotterdam. Stichting Ctalents bezocht het dovenclubhuis in Amsterdam en maakte een korte video-impressie.

De werelddovendag bij SWDA (clubhuis voor doven in Amsterdam) werd goed bezocht. Op het programma stonden lezingen, workshops en diverse andere activiteiten. Daarnaast was het vooral een dag om elkaar te zien en op te komen voor de belangen van doven. Thema van dit jaar was ‘Erkenning van de gebarentaal!’. In Nederland is de Nederlandse Gebarentaal (NGT) namelijk nog niet officeel erkend – al ligt er wel een initiatiefwet voor de Tweede Kamer. Verbetering van de positie van doven in de samenleving is dus nabij!

Video-verslag Werelddovendag

Omschrijving van video over Werelddovendag

De video start met een ijsbreker van signdancer Serhat, die de hele zaal aan het dansen krijgt. Muziek op de achtergrond daarbij is “Follow the leader”. Daarna zie je een aantal sfeerbeelden en de titel van het filmpje: “Ctalents bezoekt… #werelddovendag 2017”.

Vervolgens komt Maaike Ferf Jentink in beeld, dove ondernemer en bedenker van het concept ‘Stille Gym‘. Zij zegt: “Ik kom vandaag voor de gezelligheid en om mensen weer te zien. Verder probeer ik wat van de lezingen mee te krijgen. Ik heb er helaas net eentje gemist.”

Hierna komt Casper Onvlee, student, in beeld. Hij zegt: “Wees trots op wie je bent. Als je doof bent mag je daar trots op zijn. Je hoeft niet eventueel een CI (cochleair implantaat) tee nemen. Máár… je moet doen wat [voor jou] goed voelt!”

Na Casper komt Maaike Ferf Jentink nogmaals in beeld en geeft een tip: “Sta open voor… Ja, dat is het meest belangrijk, gewoon open staan voor dingen! Gewoon alles proberen. Als je ergens tegenaan loopt, als de communicatie niet goed gaat: ga gewoon door! Gewoon doen. Als je doorgaat kom je vanzelf op een oplossing. Als je niet doorzet dan blijf je vastlopen.”

Tot slot vertelt Lisa Hinderks, voorzitter van de Nederlandse Dove Jongeren, hoe haar ideale wereld eruit zou zien: “Een ideale samenleving voor mij is een samenleving waarin iedereen kan gebaren. Maar realistisch gezien… Waar iedereen een paar gebaren kan. Waardoor de communicatie makkelijker wordt. Maar mijn ideale wereld is dus dat iedereen gebarentaal kent!”