Blind naar een museum?

Uncategorized Jun 13, 2019

Voor hun projectweek 'Dromen & Doen' zochten leerlingen van het Leidse Bonaventuracollege uit hoe ze het Rijksmuseum van Oudheden toegankelijk kunnen maken voor blinden en slechtzienden. Voor deze challenge bezochten ze onder ander het Technolab Leiden, het Eschermuseum en de Leidse Hogeschool. Over hun ervaringen schreven ze een blog voor Ctalents.

Auteurs: leerlingen van het Bonaventuracollege Leiden

Wij zijn leerlingen van het Bonaventuracollege en hebben de afgelopen week een projectweek gehad waarbij we een challenge gekregen hebben. Onze challenge was: hoe kunnen we het Rijksmuseum van Oudheden toegankelijk maken voor blinden en slechtzienden?

Een hekje verspert het looppad
Looppadversperring?

Maandag

We begonnen met een presentatie van Technolab over de Dromen en Doen-week. Hierna zijn we naar het Technolab-gebouw gegaan, waar we Relinde hebben ontmoet. Zij is slechtziend en heeft een kokervisus. Ze vertelde ons hoe het is om met deze ziekte om te gaan en hoe zij bijvoorbeeld haar telefoon gebruikt.

We kregen brillen met allemaal verschillende oogaandoeningen. We moesten, terwijl we deze brillen op hadden, een appel schillen en water in een glas schenken. Daarna gingen we naar buiten met een bril op en een stok in onze handen. We realiseerden ons dat simpele dingen zoals water in een glas schenken, een appel schillen en over straat lopen een hele uitdaging is als je niet kunt zien.

In de middag zijn we rond twaalf uur richting het Eschermuseum gegaan. Dit museum heeft een speciale rondleiding voor blinden en slechtzienden waarbij ze stukken uit de semipermanente tentoonstelling kunt voelen. Wij hebben deze rondleiding gevolgd met een bril op. Wij hebben dit als een bijzondere ervaring ervaren en vonden het erg lastig om de stukken die we mochten voelen in te beelden.

Beeldje achter glas: ontoegankelijk voor blinden?
Ontoegankelijk?

Dinsdag

We begonnen op de Leidse Hogeschool. Daar gingen we ons inlezen over het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) en hebben we onze onderzoeksvragen opgesteld. Daarna zijn we naar het RMO gegaan en hebben we gekeken hoe toegankelijk het museum is voor blinden en slechtzienden en wat wij daaraan kunnen verbeteren.

We zijn zelf met een bril en een blindenstok op stap gegaan en hebben gekeken wat voor obstakels we tegenkwamen. Ook hebben we gekeken naar alle praktische dingen, zoals paaltjes die op onhandige plekken staan en van welke kunststukken we bijvoorbeeld een replica kunnen maken die voelbaar is voor blinden en slechtzienden. Daarna hebben we de audiotour uitgeprobeerd en kwamen we er al snel achter dat die niet toegankelijk was voor blinden en slechtzienden.

Losse hekjes zijn obstakels
Obstakels.

Woensdag

We begonnen in het Rijksmuseum van Oudheden. Daar hebben we Rik ontmoet. Hij vertelde ons over zijn geleidehond en over belangenbehartiging. Wij hebben hem ook veel vragen kunnen stellen. Daarna zijn we samen met Rik door het museum gaan lopen en hebben we gekeken naar wat er aangepast kan worden. Daarvan hebben we foto’s gemaakt. Vervolgens hebben we ook nog gekeken naar de toegankelijkheid van het restaurant en het toilet.

Hiërogliefen kunnen met een replica voelbaar worden gemaakt.

Donderdag

Om negen uur gingen we naar de Leidse Hogeschool om aan het adviesrapport te werken. Vervolgens hebben we dit uitgewerkt en hebben we nog een blog geschreven. Als laatst verwerkten we onze plannen in een PowerPoint en bepaalden we de indeling van de presentatie met elkaar.

Vrijdag

We gingen vrijdag naar het RMO om het adviesrapport aan hen te presenteren. Dit doen we voor de directeur, het hoofd beveiliging & publieksdienst, projectleiders, educatie Timo Epping en de PR marketing. Daarna gaan wij terug naar school om onze eindpresentatie te geven.

Ervaringen

We hebben door die brillen gemerkt dat blind zijn erg lastig is, want voor vrijwel alles moet je goed kunnen zien. Als bijwerkingen kregen velen van ons hoofdpijn en duizeligheid. Ook merkten we dat we veel energie verloren. Hierdoor waten we aan het einde van de dag erg moe. We hebben ook gemerkt dat je alles opnieuw moet leren en dat de weg ergens naartoe erg lastig te vinden is.