Davy laat met zijn Praatplaatjes blinden de stad zien

Als blinde de weg vinden in een vreemde omgeving, is niet altijd eenvoudig. Daarom heeft Davy Kager (28) de zogenaamde Praatplaatjes bedacht, om de toegankelijkheid van zijn woonplaats Grave te vergroten. Ctalents sprak met hem.

Wat zijn Praatplaatjes?

Praatplaatjes zijn eigenlijk een soort straatnaambordjes, maar dan anders. De straatnaam wordt namelijk weergegeven in braille. Daarnaast kun je een webpagina met informatie over de omgeving te zien krijgen, door met je telefoon de QR-code van het bordje te scannen. Deze is gemarkeerd met de letters ‘QR’ in braille. De Praatplaatjes geven invulling aan het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking, omdat ze de toegankelijkheid van Grave bevorderen.

Waarom Praatplaatjes?

Davy is een groot fan van braille en wilde het graag meer in het straatbeeld zien. Daarom bedacht hij dit concept. Daarbij liep hij echter wel tegen een probleem aan: “Hoe kan een blinde die de bordjes niet kan zien, ze toch vinden?” Een oplossing was echter snel gevonden: “Ze hangen op stoplichten met een rateltikker (tikkend geluid om aan te geven of het rood of groen is, red.), vlakbij de drukknop.” Davy heeft zich laten inspireren door wereldsteden als Sydney en New York, waar al voelbare straatnaambordjes te vinden zijn. Dat je ook informatie over de omgeving kunt opvragen, is echter nieuw.

Toekomstplannen

Davy heeft al veel reacties gekregen op zijn straatnaambordjes. “Die zijn enorm positief. Het idee bevordert niet alleen de zelfredzaamheid, maar ook de bewustwording (van zienden). De leukste reacties vind ik die van fietsers die in het voorbijgaan opmerken wat een interessant idee dit is.” Hij heeft grootse plannen om zijn project uit te breiden. “Zo zou het natuurlijk geweldig zijn als de winkeliers in deze stad ook deze bordjes op hun gevels plakken”, zo schrijft hij op zijn website. Maar ook bij monumenten, in musea, op busstations en bij wandelroutes zou Davy zijn bordjes graag terugzien. Hoe je de bordjes op die plekken zou moeten vinden, is een vraag waar hij zich nog mee bezig houdt. Vandaar zijn oproep: “Feedback is altijd welkom. Kijk op praatplaatjes.nl, en kom eens langs in Grave!”

Filmpje over Praatplaatjes, met audiodescriptie.

De nieuwste blogs lezen?

Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks onze nieuwste blogs. Meld je hier gratis aan!

Meld je aan

Inschrijven bij We Are Ctalents

Vul hieronder jouw gegevens in om gratis en vrijblijvend toegang aan te vragen tot onze trainingen en onze discussiegroep. Wij nemen daarna contact met jou op.