Organisaties voor blinden & slechtzienden

In Nederland zijn heel wat organisaties voor blinden en slechtzienden. Hieronder een overzicht. Heb jij hulp nodig, maar weet je niet precies bij wie je het beste terecht kan? Dan vindt je hieronder wat je zoekt.

Oogvereniging

De Oogvereniging (link: www.oogvereniging.nl) is de patiënten- en belangenorganisatie voor mensen met een oogaandoening in Nederland. De organisatie komt op voor de belangen van oogpatiënten, bijvoorbeeld de kwaliteit van zorg, maar ook de toegankelijkheid van het verkeer en de deelname aan de arbeidsmarkt.

Een ander deel van het werk bestaat uit informatievoorziening over het leven met een oogaandoening. Zo kun je voor vragen bellen met de ooglijn. Als lid krijg je daarnaast zes keer per jaar het magazine Oog, met informatie en achtergrondartikelen.

Binnen de Oogvereniging bestaan er regionale organisaties, themagroepen voor verschillende oogaandoeningen, maar ook speciale werkgroepen voor bijvoorbeeld jongeren of geleidehondgebruikers. Ieder lid van de Oogvereniging kan ook lid worden van één of meerdere van deze subgroepen. Vaak organiseren deze groepen activiteiten. Bijvoorbeeld een informele borrel of een informatieve bijeenkomst over een bepaalde oogafwijking, of juist een actief weekend voor geleidehonden of een kookworkshop voor jongeren.

Koninklijke Visio

Visio (link: www.visio.org) is een grote en bekende organisatie voor blinden en slechtzienden. Er is veel kennis rond verschillende oogafwijkingen. Ook heeft Visio scholen en woonvormen voor blinden en slechtzienden, maar vaak hebben de mensen die hier komen complexere problematiek.

Daarnaast kun je bij Visio ‘revalideren’, oftewel vaardigheden leren om in je dagelijks leven (beter) om te gaan met je visuele beperking. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om koken of schoonmaken, maar ook mobiliteit en computervaardigheid behoren tot de mogelijkheden. Wanneer je meerdere van deze vaardigheden intensief wilt trainen, kun je een revalidatietraject volgen bij Visio het Loo Erf in Apeldoorn. Anders is er de optie om thuis ondersteuning te krijgen.

Bartiméus

Bartiméus (link: www.bartimeus.nl) is eveneens een grote organisatie met ongeveer hetzelfde aanbod als Visio. Ook Bartiméus biedt revalidatietrajecten aan, hoewel er geen speciale locatie is voor een intensief traject. Er is eveneens veel kennis aanwezig en er zijn woonvormen en scholen. Het grootste verschil tussen Bartiméus en Visio is dat ze in verschillende regio’s zitten. Zo zit Bartiméus veel in de omgeving Utrecht, terwijl je in Nijmegen eerder bij Visio terechtkomt. Kijk op de websites om te zien welke organisatie het dichtst bij jou in de buurt zit.

Robert Coppes Stichting

De Robert Coppes Stichting (link: www.robertcoppes.nl) biedt woonbegeleiding, voornamelijk in de zuidoostelijke helft van Nederland. De cliënten van de Robert Coppes Stichting zijn blind of slechtziend, maar hebben vaak ook bijkomende problematiek. Er zijn woonvormen waar 24 uur per dag begeleiding aanwezig is of kan worden ingeroepen, maar het is ook mogelijk om zelfstandig te wonen en ambulante begeleiding te ontvangen.

Licht en Liefde

Licht en Liefde (link: https://www.mosaezorggroep.nl/wonen/licht-en-liefde) is een zorginstelling voor mensen met een visuele beperking in Maastricht, die onderdeel uitmaakt van de Mosae Zorggroep. De instelling biedt appartementen aan waar je kunt wonen als je een visuele beperking hebt en waar je begeleiding krijgt. Ook is er dagbesteding voor blinden en slechtzienden uit de regio. Licht en Liefde richt zich voornamelijk op cliënten die op latere leeftijd blind of slechtziend zijn geworden. De website vermeldt dat de organisatie op termijn zal komen te vervallen als specifieke instelling voor blinden en slechtzienden.

Oogfonds

De doelstelling van het Oogfonds (link: www.oogfonds.nl) is een halt toeroepen aan vermijdbare blindheid. Het aantal blinden en slechtzienden in Nederland neemt toe door vergrijzing en een toenemend aantal mensen met diabetes. Daarom financiert het Oogfonds wetenschappelijk onderzoek naar oogaandoeningen. Ook draagt het financieel bij aan allerlei projecten rondom leven met een oogaandoening, zoals de al eerder genoemde Ooglijn. Tot slot probeert het Oogfonds de positie van blinden en slechtzienden in de maatschappij te verbeteren door middel van belangenbehartiging.

LSBS (Landelijke Stichting voor Blinden en Slechtzienden)

Een ander belangrijk fonds voor blinden en slechtzienden is de Landelijke stichting voor blinden en slechtzienden (LSBS) (link: www.lsbs.nl). Zij stelt volgens de website middelen beschikbaar voor oogheelkundig wetenschappelijk onderzoek, aan organisaties en instellingen van of voor blinden in Nederland, voor projecten in ontwikkelingslanden van Nederlandse organisaties, en aan particulieren met een visuele beperking.

Als particulier kun je er onder andere aanvragen indienen voor (gedeeltelijke) vergoedingen van hulpmiddelen, brillen en lenzen, studiekosten, en sport- en vrijetijdsmateriaal. Je kunt bijvoorbeeld tot op zekere hoogte vakantiekosten terugvragen, of een laptop of sprekende smartphone tot een bepaald bedrag laten vergoeden.

Bartiméus Sonneheerdt

Ook Bartiméus Sonneheerdt (link: www.steunbartimeus.nl) maakt zich sterk voor blinden en slechtzienden. De organisatie probeert mensen met een visuele beperking zo zelfstandig mogelijk te laten meedoen in de maatschappij en wil hen de kans geven hun talenten te ontwikkelen. Ze zamelt daarom geld in voor innovatieve projecten, voor een belangrijk deel van Bartiméus.

Veel van de projecten richten zich op digitale toegankelijkheid en onderwijs voor blinden en slechtzienden. Bartiméus Sonneheerdt heeft ook Earcatch ontwikkeld, een app voor audiodescriptie. Dat is een systeem waarbij er tijdens tv-programma’s toelichting wordt gegeven op wat er te zien is, zodat blinden en slechtzienden deze beter kunnen volgen.

KNGF Geleidehonden

Het KNGF (link: www.geleidehond.nl) is de grootste geleidehondenschool in Nederland. Honden worden hier opgeleid om hun blinde of zeer slechtziende baas onderweg te begeleiden. Naast geleidehonden voor blinden leidt KNGF tegenwoordig ook honden op voor andere doeleinden. Zo zijn er honden die mensen met PTSS helpen zich zekerder te voelen, of buddyhonden voor autistische kinderen. Andere blindengeleidehondenscholen zijn Ans L’abee (link: www.geleidehondenopleiding.nl) (werkt samen met KNGF), Gaus Geleidehondenschool (link: www.gausgeleidehond.nl), Herman Jansen (link: www.geleidehondentrainer.nl) en DCN Geleidehonden (link: www.guidedog.nl).

Mis jij een belangrijke organisatie die hier hoort te staan?

Meld je organisatie aan via [email protected].

Ben je op zoek naar een (nieuwe) baan?

Bij Ctalents zijn we altijd op zoek naar blinde of slechtziende talenten die aan de slag willen gaan bij inclusieve organisaties. Bekijk onze speciale pagina voor mensen met een visuele beperking en kijk samen met ons naar jouw mogelijkheden voor het vinden van een baan.