Acteren op het grote podium van het Beatrix theater tijdens de Nationale Leesvertelwedstrijd 2018

Op zaterdag 21 april vond in het Beatrix theater in Utrecht de finale van de Nationale Leesvertelwedstrijd 2018 plaats. Deborah (35, doof) was deze dag aanwezig als actrice. Zij speelde tussen de optredens van de finalisten door mee in een superspannende theatervoorstelling. In deze blog lees je hoe zij deze dag heeft ervaren.

Wat is de Nationale Leesvertelwedstrijd?

Voor ik over mijn eigen ervaringen ga vertellen, wil ik eerst vertellen wat de Leesvertelwedstrijd is. Sinds 1998 is er een Nationale Leesvertelwedstrijd ontstaan voor dove en slechthorende kinderen, waarbij de kinderen een passage uit een boek in Nederlands gebarentaal mogen navertellen. De finalisten mochten afgelopen zaterdag hun verhaal op het grote podium van het Beatrix theater voordragen. Tijdens deze editie namen er 7 finalisten deel. Het thema dit jaar is ‘griezel’. In het Beatrix theater waren daarom een aantal griezelige decoraties.

Theatervoorstelling tijdens de Nationale Leesvertelwedstrijd

Voordat de kinderen hun verhalen mochten komen vertellen op het podium, waren er ook korte toneelstukjes. Hier heb ik aan meegedaan, omdat mijn passie ligt bij het theater. Jarenlang heb ik theater willen doen, optredens etc. Dove mensen kunnen ook optreden, vaak zonder geluid. Wij zijn goed in mimiek, handgebaren gebruiken, visueel en gebarentaal. Afgelopen zaterdag communiceerde wij via het gebarentaal op het podium en iedereen kon het volgen. Er waren ook stemtolken aanwezig voor mensen die gebarentaal niet machtig zijn.
De toneelstukjes bestonden uit vier verschillende verhalen uit het boek ‘de Griezelbus’.
Mijn rollen bestonden uit:

• Vampier: een dansstukje waarbij wij ons hadden verkleed als vampiers en gingen dansen
  • Tante over strop: een vader heeft een mysterieuze schilderij gekocht voor zijn zoon.
  • Maartje over een bouwdoos: een bouwdoos waar een skelet in zat kwam tot leven.
  • Taart: ik was een oudtante van een nichtje wie gepest wordt op een school door twee jongens en de vingers van de twee jongens op een taart terechtkwame
Deborah opgemaakt in haar rol als tante

Deborah in haar rol als oudtante

Deborah in haar rol als vampier

‘Ik kon zo mijn talenten op het gebied van theater ontwikkelen’

Ik vond het heel erg leuk om op het podium de rollen te spelen. Ik kon zo mijn talenten op het gebied van theater ontwikkelen. Vier verschillende rollen in een korte tijd spelen, is heel leuk en uitdagend. Je moest in een korte tijd omkleden en goed nadenken wat het script van een nieuwe rol ook alweer was. Het was zeer geslaagd.

Omdat theater mijn passie is, zit ik ook in het Jean Couprie Theater (JCT), een collega van JCT, Ali, gaf aan dat het theaterstuk van het Leesvertelwedstrijd een vrouw zocht en vroeg aan mij om contact op te nemen met Said van 125procent. Said en Ali ken ik al 5 jaar van de doven theaterwereld. Zo kwamen Selena en ik samen in het team. Wij hebben met het team veel geoefend naar aanloop van de Leesvertelwedstrijd, onder andere de teksten, repetities. De regisseur van het theater is Jerry, van Fablefactory, die nauw samenwerkt met 125procent. Hij regisseerde ons theaterstuk. De samenwerking met team was heel leuk en verliep heel goed. Iedereen steunde elkaar.

Deborah acteert op het toneel

“Ik was stiekem best trots dat ik het theaterstuk goed heb uitgevoerd”

Na afloop van het theater was ik heel moe maar voldaan en positief over hoe het is gelopen. Ik heb veel complimenten gekregen van mensen. Ik was stiekem best trots dat ik het theaterstuk goed heb uitgevoerd. Er werd na afloop ook geborreld met de vrijwilligers, medewerkers en theatermensen. Zo werd de warme sfeer nog even doorgezet. Ik denk dat de kinderen en de ouders zeer genoten hebben van het theaterstuk en de verhalen van de kinderen. De eerste plaats van de Nationale Leesvertelwedstrijd ging dit jaar naar Yahya van Kentalis Guyot Haren! Tevens was de Utrechtse burgemeester Jan van Zanen aanwezig om de finalisten te bekronen.

Winnaars en deelnemers van de Nationale LeesVertelwedstrijd op het grote podium van het Beatrix Theater

Winnaars en deelnemers van de Nationale LeesVertelwedstrijd op het grote podium van het Beatrix theater

Auteur: Deborah