6 tips voor een leuke Sinterklaasavond als je blind of slechtziend bent

Een leuke Sinterklaasavond vieren als blinde? Natuurlijk is dat mogelijk! Want hoewel je niet kunt zien dat ginds de stoomboot uit Spanje weer aankomt of dat de maan schijnt door de bomen, zijn er natuurlijk genoeg manieren om pakjesavond op een leuke manier te vieren. Hieronder volgen 6 tips van Lucas de Jong om jouw heerlijk avondje tot een succes te maken.

Tip 1: lootjes trekken via een toegankelijke website

Altijd leuk om elkaar te verrassen met een surprise, maar hoe trek je de lootjes? Je kunt natuurlijk gewone letters en braille op de briefjes zetten, maar een andere oplossing is digitaal trekken. Wij gebruiken al jaren Lootjestrekken.nl, een toegankelijke website die eenvoudig werkt. Twee extra voordelen: je hoeft niet opnieuw te trekken als iemand zichzelf heeft, en je kunt ook trekken als iemand niet aanwezig is.

Tip 2: gedicht omzetten in braille

Moeten jullie ook gedichten schrijven? Dan is het natuurlijk leuk als iedereen het zelf kan voorlezen. Als je braille kunt, dan kan de ander het gedicht natuurlijk zelf brailleren. Maar als er geen brailleermachine is, kun je het ook opsturen naar Passend lezen. Zij kunnen documenten omzetten in braille maar houd er rekening mee dat dit alleen kan als je ook lid bent (of wordt) van Passend Lezen.

Tip 3: pepernoten bakken met een sprekende weegschaal

Wat zou Sinterklaas zijn zonder pepernoten? Het leukste is natuurlijk om ze zelf te bakken, en met een paar keukenhulpmiddelen zoals een sprekende weegschaal en een maatbeker met voelbare markeringen, is dat prima te doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit recept. Extra voordeel van zelf bakken: je hele huis ruikt ernaar. Aangepaste maatbekers of keukenweegschalen zijn verkrijgbaar in webshops zoals Worldwide Vision en slechtziend.nl.

Perpernoten en een snoephartje met het woord 'KADO' eropAfbeelding: Pepernoten en een snoephartje met het woord 'KADO' erop.

Tip 4: cadeaus met braille beplakken

Om beurten een cadeau van de stapel pakken en uitpakken op sinterklaasavond is natuurlijk erg gezellig. Voor jou is het wel zo leuk als je ook kunt voelen welke cadeaus van jou zijn. Voor dat soort zaken bestaat er speciaal braillefolie, dat je kunt opplakken. Als je een brailleermachine hebt, kan de Inpakpiet op een vel een aantal keer de namen van het gezelschap brailleren en deze op de cadeaus plakken. Zo kun je zelf uitzoeken welke cadeaus van jou zijn.

Tip 5: een voelbare dobbelsteen gebruiken

Ga je een dobbelspel spelen, waarbij je op basis van wat je gooit bijvoorbeeld een cadeau moet doorgeven, afpakken of weggeven? Dan kun je dat natuurlijk doen met een voelbare dobbelsteen. Bij verschillende webshops zijn deze te krijgen. Zo hoeft een ziende niet steeds te zeggen welk cijfer je hebt gegooid.

Afbeelding: kind met Sinterklaascadeau's. Foto door: Sander van der Wel (via https://www.flickr.com/photos/jar0d/5235225274)Afbeelding: kind met Sinterklaascadeau's. Foto: Sander van der Wel (via Flickr.com)

Tip 6: een surprise maken voor sinterklaasavond

Natuurlijk kun je iemand om hulp vragen, of afspreken dat je alleen een gedicht schrijft voor de ander. Maar het leukste is natuurlijk om ook zelf een leuke creatie in elkaar te zetten om iemand te verrassen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar er zijn genoeg blinden en slechtzienden die dit zelf doen. Één van hen vertelt: “Het hoeft er niet leuk uit te zien. Met een grote doos, een kleine doos en vier nog wat kleinere doosjes kun je al een robot maken. Wikkel het in aluminiumfolie, knip er twee rondjes uit en hij heeft ook nog ogen.” Dus pak wat dozen, plakband en een schaar, en probeer het maar!

Auteur: Lucas de Jong

Meer tips & tricks voor blinden en slechtzienden?

Blijf op de hoogte: schrijf je gratis in voor onze community!