Even voorstellen ... PR-adviseur We Are Ctalents Joyce de Ruiter

Joyce de Ruiter (Foto: Guus Schoonewille)

Sinds kort is Joyce de Ruiter bij Stichting Ctalents aan de slag gegaan. Zij komt het communicatieteam van de Stichting versterken. Als ervaringsdeskundige – ze is zowel slechthorend als slechtziend – weet zij als geen ander wat de doelgroep bezighoudt, maar ook wat je met een zintuiglijke uitdaging kunt bereiken. “Laat je niet vertellen dat je iets niet kunt, want je vindt altijd wel een manier.”

Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Joyce de Ruiter en ik ben 33 jaar. Ik heb mijn eigen bedrijf als spreker en geef maatwerk lezingen. Ik inspireer mensen in het bedrijfsleven meer van zichzelf persoonlijk te laten zien, juist in een zakelijke omgeving, om zo hun sales te verhogen of richting te geven aan hun carrière. Daarnaast laat ik zorgprofessionals inzien hoe ze hun cliënten beter kunnen maken, niet alleen medisch maar ook als méns. In mijn lezingen combineer ik diverse theorieën met mijn persoonlijke verhaal.  Ik heb namelijk het Ushersyndroom, een zeldzame progressieve ziekte waardoor ik steeds slechter ga horen en zien. Daarnaast werk ik sinds kort voor We Are Ctalents.”

Wat zijn je hobby’s en passies?

“Ik ben getrouwd en heb twee kinderen. Ook ben ik ambassadeur voor de Stichting Ushersyndroom  waarbij we ons inzetten voor het werven van fondsen en donaties om hoopvol wetenschappelijk onderzoek naar een behandeling te financieren. Voor deze stichting doe ik een aantal communicatie-activiteiten en ben ik regelmatig te zien in de media. Ik sport heel veel, zo doe ik bijvoorbeeld aan milon. Dat is een soort fitness waarbij je je pasje in een apparaat stopt waarna het apparaat zelf zorgt dat je de instellingen krijgt die jij nodig hebt. Heel handig als je het zelf niet goed kunt zien. En sporten is hard nodig want ik houd ontzettend van lekker eten met familie en vrienden.”

Naast wie zou je wel eens in het vliegtuig willen zitten?

“Naast de directeur van TED, Chris Anderson. Ik vind TED een waanzinnig gaaf en inspirerend platform, en als spreker is het natuurlijk mijn grote droom een TED-talk te mogen geven.”

Welke gebeurtenis heeft je leven veranderd?

“Mijn deelname aan RTL Late Night. Ik was daar naar aanleiding van een interview in het AD als ambassadeur van Stichting Ushersyndroom tafelgast. Ik heb daar mijn persoonlijke verhaal over mijn leven met Usher verteld en de hoop op een behandeling uitgesproken. Daar werd mijn talent voor spreken ontdekt, al kostte het heel wat overtuigingskracht van mijn omgeving dat ik dat ook in ging zien hoor.”

Waarom ben je voor We Are Ctalents gaan werken?

“De missie en vooral de visie spreken mij enorm aan. Ik ben het er helemaal mee eens dat je talenten groter zijn dan je beperking. Daarnaast had ik een hele goede klik met Sandra (één van de oprichters van We Are Ctalents, red.). Mijn eigen bedrijf staat natuurlijk op één, maar ik vind het ook erg leuk om in een team samen te werken. Nu kan ik beide combineren, en daarbij werken voor een organisatie die mijn hart raakt.”

Wat zijn je taken binnen We Are Ctalents?

“Ik ben onderdeel van het communicatieteam en coördineer diverse communicatieprojecten, met name op PR-gebied. Ik zorg dus dat We Are Ctalents in de spotlights komt te staan. Ik heb een HR, marketing en projectmanagement achtergrond, en altijd een raakvlak met communicatie gehad.”

Wat hoop je te bereiken met We Are Ctalents?

“Dat mensen in gaan zien dat ze veel meer kunnen dan hen in eerste instantie verteld wordt, en dat heel veel jonge mensen het vertrouwen hebben dat zij een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan het arbeidsproces. Mijn rol daarin is dat We Are Ctalents zo bekend mogelijk wordt. Laat je niet tegenhouden door mensen die zeggen dat je iets niet kunt, want je vindt altijd wel een manier!”