Even voorstellen: Fons, trainer bij We Are Ctalents

Fons (31) is één van de vaste trainers bij de workshops van Stichting Ctalents. Hij verzorgt coaching op het gebied van lichaamshouding en presentatie. In dit interview stelt hij zich voor en vertelt hij over wat hem drijft. “Ik vind het heel erg leuk om mensen te zien groeien.”

Wie ben je en wat doe je?
“Ik ben Fonseng Chan, 31 jaar en ik ben afgestudeerd als fysiotherapeut. Ik ben ook werkzaam als fysiotherapeut en ben daarnaast enkele jaren fitness- en pilatusinstructeur geweest. Tot slot ben ik via mijn nichtje in contact gekomen met restaurant Ctaste. Daar heb ik eerst zes weken vast achter de bar gewerkt, en sindsdien ben ik oproepkracht voor drukke dagen. Via het restaurant ben ik betrokken geraakt bij Stichting Ctalents.”

Wat zijn je hobby’s en passies?
“Koken: ik maak van alles en nog wat. Als ik iets interessant vind, ga ik het proberen te maken. Daarnaast houd ik van dansen en sport ik zelf ook nog wel. Tot slot ben ik graag creatief bezig: muziek maken, breien, tekenen, verven... noem maar op.”

Naast wie zou je weleens in het vliegtuig willen zitten?
“Barack Obama. Ik ben benieuwd hoe hij persoonlijk zijn presidentschap heeft ervaren en hoe hij zo’n goede spreker is geworden.”

Fons is trainer bij We Are Ctalents

Welke gebeurtenis heeft je leven veranderd?
“De opleiding tot fitnessinstructeur en de opleiding tot pilatusinstructeur. Voordat ik die opleidingen had gedaan, vond ik het moeilijk om op mensen af te stappen en te vragen hoe het ging. Bij de opleiding tot pilatusinstructeur moest ik echter voor een groep van 30 mensen staan en mezelf presenteren. Dat heeft me drastisch veranderd. In het begin was het spannend, maar door ervaring werd het steeds makkelijker. Nu geef ik er zelf cursussen over.”

Waarom ben je voor Stichting Ctalents gaan werken?
“Ik wilde naast het werk als fysiotherapeut ook graag zelfstandig werken. Ik hoef niet per se in een grote sportschool te werken om mensen te begeleiden die helemaal topfit willen worden. Ik wil ook graag kijken wie er hulp nodig hebben, en een bijdrage leveren die een grote impact heeft op iemands leven. Via mijn baan bij Ctaste ben ik aan de praat geraakt met Sandra (oprichtster van Stichting Ctalents, red.). Met haar heb ik gebrainstormd en vervolgens heb ik een plan uitgewerkt voor de begeleiding die ik zou kunnen bieden. Het begon als een klein idee: kun je mensen begeleiden om fitter te worden, zodat ze makkelijker een baan kunnen krijgen? Dat heeft me uiteindelijk hier gebracht.”

Wat doe je voor Stichting Ctalents?
“Ik verzorg lichaamshoudingstrainingen, geef een cursus body language en als mensen interesse hebben, ga ik ze één op één begeleiden om dingen verder uit te diepen. Als mensen gezonder willen leven, kan ik bovendien adviezen geven op het gebied van een gezonde leefstijl en een goed eetpatroon. Ik ben geen diëtist, dus ik geef geen exacte voorschriften waar je je aan moet houden, maar ik kan wel meedenken over wat je wanneer kunt eten. En ik train niet alleen de kandidaten van Ctalents, maar ook het team.”

Wat hoop je te bereiken met Stichting Ctalents?
“Ik vind het leuk om mensen te trainen, maar vooral ook heel erg leuk om mensen te zien groeien. Ik word heel blij als ik feedback hoor over hoe mensen zich, bijvoorbeeld tijdens het traineeship, hebben ontwikkeld. Ik hoop dat ik mensen in positieve zin kan begeleiden in hun verandering, zodat ze zich beter gaan presenteren en echt in zichzelf gaan geloven. Dat is mijn doel bij Stichting Ctalents.”

Gelijk aan de slag? Lees deze positiviteitstips van Fons en kom ook vol energie de dag door!

Schrijf je in voor de volgende workshop

Auteur: Lucas de Jong