De weg naar werk van ... Edwin (doof)

Momenteel ben ik, Edwin Feijen (doof), werkzaam bij de Rabobank. Ik werk op de afdeling Service Centrum Financieren bij Team Afhandelen (Woninghypotheken). Op mijn afdeling ben ik een belangrijke spin in het web. Ben jij benieuwd wat ik precies doe? En hoe ik terecht ben gekomen bij deze functie? Ik vertel je hier meer over in deze blog.

Edwin Feijen Auteur: Edwin Feijen

Een meerwaarde binnen het team

Om een meerwaarde te zijn binnen het team is het belangrijk om secuur en gestructureerd te werken en daarnaast is ook de snelheid van je werk essentieel. Binnen mijn team ben ik verantwoordelijk voor het administratief afhandelen van nieuwe woningfinancieringen. Mijn werkzaamheden bestaan uit: werkvoorraad afhandelen, behandelen van mailbox (uitgaande en inkomende) en digitale archivering. Op het moment dat de klant bij de lokale bank de hypotheekofferte ondertekend heeft kom ik in beeld. Ik neem contact op met de notaris, zorg dat alle benodigde akten keurig in orde zijn en dat tijdig geld wordt overgeboekt. Het uitgangspunt in mijn werk: een 9+ klantbeleving.

Een stap in de goede richting

Nadat ik enkele jaren geleden mijn baan in de administratieve sector verloor kwam ik in de WW terecht. Ik werd door UWV geïnformeerd over het Werkgelegenheidsplan (WGP) bij Philips. Van daaruit ben ik overgestapt naar Rabobank. Mijn functie binnen de Rabobank heb ik weten te bemachtigen via Ctalents. Ik stond ingeschreven bij Ctalents en ik zag op de website van Ctalents een vacature voorbij komen. Hier heb ik toen op gereageerd en enige tijd later had ik een nieuwe baan!

Het karakter van Rabobank maakt mijn werk veelzijdig. Het is een enorme trein die rijdt en ik moet snel schakelen. Ik stel samen met mijn begeleidster, Zeynep, een persoonlijk plan van aanpak op. Dit plan van aanpak is de leidraad voor wat ik wil bereiken binnen de Rabobank. Het starten binnen Rabobank heeft mij veel rust gegeven en vanuit rust kan ik beter een volgende stap maken. Zo krijg ik een bredere blik op de toekomst. Rabobank zag mijn potentie en geeft mij de kans om nieuwe ervaring op te doen.

Een afstand tot de arbeidsmarkt?

In eerste instantie dacht ik dat ik niet in aanmerking zou komen voor deze functie. Het WGP droeg in mijn ogen toch een bepaald stigma met zich mee. Ik dacht: "Met voldoende werkervaring en een goede opleiding heb ik toch geen afstand tot de arbeidsmarkt?'" De term ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ bleek een begrip dat breder is dan ik in eerste instantie dacht. Het vooroordeel wat ik had was dat ik dacht dat het bedoeld was voor mensen die laagopgeleid waren, bepaalde kwaliteiten missen of de respectabele leeftijd van 55+ hadden bereikt of mensen met een beperking, etc.

Aansluiting missen ondanks je capaciteiten

Ik merk nu dat een afstand tot de arbeidsmarkt verschillende verschijningsvormen heeft. Ik werkte heel hard om weer aan een baan te komen desondanks kwam ik er uiteindelijk toch niet tussen. Op een gegeven moment miste ik de aansluiting terwijl ik wel alle capaciteiten in huis heb. Het WGP was een mooie kans om mijzelf te laten zien en meer zelfvertrouwen te krijgen. Toen ik meer over het WGP te weten kwam, had ik mijn mening al snel bijgesteld. Een WGP-plaats is voor iedereen: man, vrouw, leeftijd, afkomst of arbeidsverleden – dat doet er niet toe. Je behoort tot de doelgroep als je aan de spelregels voldoet en nog geen werkervaring hebt bij Philips.

Ben jij toe aan een volgende stap in jouw carrière?

Ben jij doof, slechthorend, blind of slechtziend en wil jij een volgende stap zetten in jouw carrière? Laat Ctalents jou helpen bij het vinden van een baan die bij je past! Meld je aan als werkzoekende of bekijk hier het vacatureoverzicht van Ctalents en solliciteer!