YALFest 2018: een boekenevent toegankelijk voor iedereen

We Are Ctalents blogger Laurie blogt over dingen die zij in haar dagelijks leven meemaakt. Eerder schreef ze al over haar bezoek aan het concert van Lady Gaga in de Ziggo Dome, de sporten die zij in haar leven beoefende en over haar ervaring met studeren in het buitenland. In deze blog schrijft Laurie over haar bezoek aan het YALFest 2018. Wat is het YALFest? En hoe heeft Laurie het ervaren? Je leest het in haar blog! 

Wat is YALFest? 

Ik ben een echte veellezer, al van kinds af aan. Vorig jaar was ik voor het eerst naar YALFest geweest en dat was heel erg voor herhaling vatbaar. YALFest staat voor Young Adult Literature Festival en is afgeleid vaan het West-Amerikaanse YALWest. Vandaar dat er ook NL achter staat. Net als vorig jaar was het event in Studio’s Aalsmeer en hier is mijn verslag. Dit verslag is in een andere versie gepubliceerd op mijn eigen boekenblog, maar de tekst is in grote lijnen hetzelfde gebleven. Op mijn blog ga ik soms wat dieper op dingen in. Ben je benieuwd naar mijn boekenblog? Bekijk hem hier.

Auteurs

De volgende auteurs waren aanwezig (voor mensen met een visuele beperking staat er (PA) achter de titel als deze beschikbaar is bij Passend Lezen):

  • Kass Morgan van De 100(PA);
  • Sara Holland van Everless
  • Taran Matharu van De Nieuweling(PA);
  • Sarah Pinborough van 13 Minuten(PA)Sarah Crossan van Een(PA);
  • Tomi Adeyemi van Bloed En Beenderen;
  • Laura Steven van Allesbehalve Oké.

Helaas moest Sarah Pinborough wegens privéomstandigheden annuleren, maar zij werd vervangen door Sarah Crossan.

Voorbereidingen

Natuurlijk kan een dagje YALFest niet zonder de nodige voorbereidingen. De eerste voorbereiding was de datum in de agenda zetten. Dit kon ik in september al doen. We wisten verder nog niets, maar langzaamaan kwam er meer informatie. Op 1 november gingen de kaartjes in de verkoop, dat was stap twee. Ik kocht, net als vorig jaar, een dag+avondkaart en had daar geen spijt van.

De volgende stap loopt eigenlijk al tegelijk met stap twee: het kopen/lenen en lezen van de boeken van de aanwezige auteurs. Omdat er drie debuterende auteurs aanwezig waren en De Nieuwelingnog in productie was bij Bibliotheekservice Passend Lezen, hield dit voor mij in dat ik ebooks moest aanschaffen. Dit gold toendertijd ook nog voor het boek van Sarah Pinborough. Op zich geen straf, want ik vond alle boeken tof, behalve die van Sarah Pinborough helaas. Geluk bij een ongeluk had ik het boek van Sarah Crossan al gelezen voordat bekend werd dat zij de andere Sarah zou vervangen, dat scheelde weer. Alleen De 100(ja, van die serie) heb ik niet uitgelezen. Dat boek kon ik lenen en bleek niet mijn ding te zijn, maar ik had wel een idee waar het over ging. En echt, dat was heel fijn. Vorig jaar had ik slechts drie boeken  gelezen en dat voelde toch anders.

De vierde stap was het kiezen van je masterclass. Dit jaar kon je twee masterclasses volgen in plaats van één en dat heb ik ook gedaan. Ik ging naar de masterclasses “werken met boeken” en “thrillers schrijven”. Het volgen van masterclasses was niet verplicht, maar is voor mij net dat extraatje gezien ik geen boeken heb/had om te laten signeren.

De dag zelf

Ik ben ’s ochtends vroeg vertrokken naar Aalsmeer. Door een flinke inschattingsfout was ik er drie kwartier te vroeg. Het was mooi weer, dus dat gaf niet. Na binnenkomst ben ik gelijk naar de standjes gegaan, want ik moest nog wat dingen voor een boekenswap hebben en ik had al zo’n vermoeden dat het druk zou worden. En ik bleek gelijk te krijgen. En oh, wat werd ik hebberig van alle boeken en die theetjes! Jammer dat fysieke boeken en ik totaal niet door een deur kunnen. Misschien ook wel een voordeeltje, ik geef niet te veel geld uit.

Nadat ik mijn inkopen had gedaan, was het tijd voor het podiumprogramma. Dit onderdeel bestaat uit een interview met de aanwezige auteurs. Dit deel is volledig in het Engels omdat het internationale auteurs zijn. Er werd gesproken over vertalingen, reviews en schrijfroutines. En natuurlijk over nog veel meer. Het interview duurde ongeveer een uur en na afloop kreeg je een goodiebag. Deze goodiebag was goed gevuld. Natuurlijk met het nodige promotie materiaal, maar dit jaar zaten er onder andere ook twee boeken en een mok in.

Hierna kon je lekker snuffelen bij de kraampjes en je boeken laten signeren. Dat laatste heb ik niet gedaan, want ik heb geen fysieke boeken en de rijen waren behoorlijk. Ik had toch een avondkaartje, dus liet ik anderen in de rij staan. Tijdens de signeerrondes begonnen ook de masterclasses. Mijn eerste masterclass was “werken met boeken”. Dit was op zich interessant, alleen ben ik voor mezelf niet heel veel wijzer geworden. Is het boekenvak iets voor mij bijvoorbeeld. Weet ik niet. Mijn tweede masterclass was “thrillers schrijven” en deze was leuk opgezet. De vragen uit het publiek gaven de masterclass vorm en de standaard presentatie werd niet gevolgd. Ik ben een thriller lezer en geen schrijver, maar voor mij was deze masterclass ook interessant. Hierna was het tijd om het dagprogramma af te sluiten. Dit gebeurde door middel van een bingo waarin ik niets gewonnen heb. Maakt ook niet uit hoor, het was best lastig om te winnen.

Avondprogramma

Voor de mensen met alleen een dagkaartje was het tijd om naar huis te gaan. De anderen kregen toen avondeten en konden zich klaarmaken voor het avondprogramma: een heuse cocktailparty waarin de auteurs vrijuit rondliepen, zodat je gemakkelijk met ze kon kletsen en op de foto kon. Dit programma was slechts voor 150 mensen beschikbaar. Als je een auditieve beperking hebt en je wilt naar een eventueel volgende editie van YALFest, raad ik je dit programma niet aan. De locatie heeft namelijk een piano bar waarin de akoestiek niet al te fijn is. De piano en de zang zijn wat schel, waardoor je dus moeilijker een gesprek kunt voeren. Dit gold ook voor mij, maar ik had hier toch minder last van.

Laurie met auteur Taran Matharu.

Foto: Laurie met auteur Taran Matharu.

Tijdens deze cocktailparty is het mij gelukt om een foto te scoren met Taran Matharu. Door bovengenoemde akoestiek was een gesprek voeren niet altijd makkelijk en ik ben niet de enige die daar last van had. Rond 21:30 was alles afgelopen en konden we allemaal moe maar voldaan naar huis. Ga ik volgend jaar weer als er een nieuwe editie komt? Ja. En weer met een dag+avondkaartje. Want ondanks dat ik alleen ebooks en audioboeken lees, is een dagje YALFest goed te doen en is het festival goed toegankelijk. Ik ging alleen en sloot daar bij mensen aan die ik ken, toevallig mede bloggers. Als je niemand kent en je gaat voor het eerst kan het raadzaam zijn om begeleiding mee te nemen. Mocht dat niet lukken, je kunt altijd hulp vragen aan mensen ter plekke. De sfeer is heel gemoedelijk en er is altijd wel iemand die je even kan helpen. Verwacht ook geen geduw en getrek, alles gaat heel relaxed. Maar ik ben klaar voor een YALFest 2019!

Auteur: Laurie

Wil jij ook bloggen of vloggen voor We Are Ctalents community? Meld je dan nu aan bij We Are Ctalents en geef in het aanmeldformulier aan dat je graag wilt bloggen/vloggen!