Wat is ‘Ava’ en hoe werkt het?

Mijn naam is Casper Onvlee, ik ben doof en ik werk bij de Sign Language Coffee Bar in Amsterdam. Ik maak in mijn dagelijks leven veel gebruik van Ava, een app die doven helpt bij het communiceren. Wat Ava is, vertel ik in deze blog.

Wat doet Ava?

Ava is een spraak-naar-tekst-app die als last-minute tolk functioneert. Je kunt als het ware de spraak lezen. Je kunt Ava op verschillende manieren gebruiken: om de televisie of radio te laten ondertitelen, bij groepsgesprekken (eventueel in combinatie met een bluetooth tafelmicrofoon) zodat je geen tolk hoeft uit te nodigen, of voor ondertiteling bij een hoorcollege.

De app is opgericht vanuit het idee dat er soms situaties zijn waarbij je geen schrijf- of gebarentolk tot je beschikking hebt. Door Ava heb je toch een tolk op zak. Een andere reden voor de ontwikkeling van Ava is dat groepsgesprekken lastig zijn voor doven en slechthorenden. Eén van de oprichters is de enige horende binnen zijn familie. Hij weet hoe lastig het is voor zijn dove zus, en voor doven en slechthorenden in het algemeen, om een groepsgesprek bij te houden. Maar hij weet ook dat liplezen niet helpt om alles te verstaan. Het idee is om één-op-ééngesprekken of groepsgesprekken te ondertitelen via een app op de mobiele telefoon. Ook kan de app voor dove mensen zinnen uitspreken.

Via een live-ID waar iedereen mee verbonden is, wordt bij groepsgesprekken een groepschat gemaakt. Iedereen kan dan reageren via de microfoon van zijn mobiel of het toetsenbord. Zo wordt het gesprek als het ware toegankelijker voor iedereen. Iemand die doof of slechthorend is, kan dan het gesprek makkelijk volgen, omdat hij of zij ieders reacties kan lezen. Met Ava raak je de draad van het gesprek niet kwijt en lees je de woorden gewoon terug. De live-ID kan je ook gebruiken om theaters, bioscopen, congressen of kerkdiensten te laten ondertitelen.

Waarom gebruik ik deze app?

De app is handig, omdat doven en horenden op een makkelijke manier met elkaar kunnen communiceren. Vaak is dit lastig, omdat horende mensen geen gebarentaal kennen en ook niet weten hoe ze goed moeten communiceren met dove of slechthorende mensen. Dit kan bij doven met pen en papier of bij slechthorenden met microfoons, maar Ava maakt het nog gemakkelijker.

Ik gebruik de app omdat ik vaak merk en zie dat het nogal een gedoe is om een schrijftolk of gebarentolk te vinden. Dit zie ik vaak terug in de ‘Last-minute Tolk’-groep op Facebook. Er is veel stress om een tolk te vinden en soms lukt het niet. Ik vind het dan fijn dat ik altijd een tolk bij de hand heb. Zo kan alles gewoon doorgaan. Bovendien  ben ik niet afhankelijk van ingewikkelde regels voor vergoedingen door het UWV, en heb ik meteen vervanging als een tolk ziek is. Ava kan namelijk altijd tolken, omdat die nooit ziek is.

Ik gebruik de app voornamelijk op werk, school en in mijn vrije tijd. Op school gebruik ik Ava in combinatie met een bluetooth-microfoon die ik aan de docent geef. De gebarentolk werkt dan samen met Ava. Ik kan dan zowel de gebaren als de tekst zelf behouden. Dat geeft mij veel voordeel, omdat ik het gesprek dan kan terug lezen.

Op werk bij de koffiebar gebruik ik de app als ik wil communiceren met horende mensen die niet gebarentaalvaardig zijn. Ik kan dan lezen wat ze zeggen. Dit is ook handig als ik moet communiceren met de blinde tourbegeleiders van CtheCity (op de locatie van de koffiebar worden ook rondleidingen in het donker gegeven door blinden, red.). Op mijn andere werkplek gebruik ik het bij de borrel, waardoor ik het onderwerp van het groepsgesprek beter meekrijg.

Als ik televisie wil kijken en de ondertiteling is niet beschikbaar of traag, pak ik mijn kabeltje en sluit ik de tv aan op mijn laptop, zodat Ava de ondertiteling kan doen. Ik kan ook de reclames ondertiteld volgen (hoewel deze geen nuttige informatie geven). Maar ook gebruik ik de app als ik even moet communiceren met een horend persoon bij een winkel. Zo kan de horende persoon op een makkelijke manier met mij praten.

Foto app Ava

Foto: app Ava

Hoe werkt de app?

De app werkt via een internetverbinding. Ava luistert naar de klanken van een woord en zet het dan om naar tekst. Ik betaal 30 euro voor een maandabonnement, maar je kan de app 5 uur per maand gratis gebruiken. Voor veel mensen is 30 euro te duur, maar ik vind het niet duur in vergelijking met tolken. Je betaalt een tolk 60 euro per uur, terwijl Ava maar 30 euro per maand kost. Bovendien heb je altijd een tolk op zak die je kan gebruiken. Momenteel worden de kosten nog niet vergoed door de zorgverzekeraar, maar je zou een aanvraag kunnen indienen omdat er voor blinden wel een leeshulp wordt vergoed. Ava kan je hierbij helpen.

De toekomst van Ava

Ik denk dat Ava veel dove mensen gaat helpen door als doventolk te functioneren. Ze kunnen de tekst lezen doordat de horende persoon een microfoon draagt, en deze kunnen ze dan vertalen naar NGT. Bovendien hoop ik dat meer bedrijven en scholen ondertiteld door Ava zullen worden.

Tips als je Ava gaat gebruiken

  • Laat de spreker rustig en duidelijk spreken, dit verhoogt de accuratesse.
  • Leg uit dat Ava een digitale tolk is en dat het jou helpt beter te communiceren met de ander.

Als je vragen hebt over Ava, dan kun je het beste contact opnemen met Bonnie Pieterse, contactpersoon van Ava in Nederland, via: Bonnie@ava.me

Auteur: Casper Onvlee

Lees ook het interview met Jari oprichter van SpeakSee.