Victor vliegt blind op zijn talent

Met hulp van Ctalents vond Victor, afgestudeerd bouwkundige, in 2016 een baan als ontwerper bij de luchtverkeersleiding op Schiphol. Hoe gaat het nu met hem?

foto Victor Auteur: Victor van Elburg

Dit najaar werk ik alweer 2 jaar bij mijn huidige werkgever, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Het klinkt misschien een beetje raar, een slechtziende die iets te maken heeft met iets heel visueels als verkeersleiding. Maar dat is het niet als je weet wat ik doe en wat ik nog kan zien.

Ten eerste ben ik natuurlijk niet zelf het vliegverkeer aan het leiden – wat me overigens ontzettend leuk lijkt, maar ook met goede ogen had ik dat misschien niet eens gekund. Ten tweede kan ik prima op een computer werken, waardoor ik in principe bijna elke kantoorbaan aan zou kunnen. Ook 3D-tekenen op de computer is geen probleem. Voor mij als ontwerper is dat essentieel.

Ik ben voor LVNL ontwerper van alle verschillende verkeersleidingslocaties. Dat zijn zowel operationele verkeersleidingszalen als verkeerstorens. Op dit moment wordt mijn ontwerp gebouwd in de verkeerstoren van Schiphol, terwijl er geen vliegtuig minder vliegt. Een complexe opdracht en daarom juist superleuk. Het tekenwerk is het middel waarmee ik communiceer. Het meeste werk is denkwerk. En daarbij heb ik uiteraard geen last van mijn beperkte zicht.

Schiphol met verkeerstoren op de achtergrond en vrachtvliegtuig van Martinair op de voorgrond

Schiphol (foto: © Creative Commons)

Wat voor invloed heeft mijn slechtziendheid dan wel?

Ik heb kokervisie en nachtblindheid. Van mijn zichtveld is nog ongeveer 5% over. Kijk maar eens door een wc rol (als je tenminste niet blind bent). De omstandigheden zijn dus essentieel om goed te kunnen functioneren. Iets wat veel slechtzienden vaak vergeten als ze solliciteren. Ze staren zich blind op de vacature.

Voor deze baan hoef ik niet vaak de deur uit, ik bevind me in een vertrouwde en lichte omgeving en ik werk veel samen met steeds dezelfde mensen. Aan hen hoef ik mijn werk niet te verkopen, ik moet het gewoon goed doen. Dat is een groot verschil.

Deze omstandigheden bieden mij de mogelijkheid om gelijkwaardig te zijn aan mijn collega's en optimaal te presteren. Veel collega's weten niet eens dat ik slechtziend ben. Het is namelijk geen issue. En dat is natuurlijk geweldig.

Op straat

Op mijn werk voel ik me niet slechtziend. Hoe anders is dat op straat. In het donker kan ik me nauwelijks redden en overdag mijd ik drukke plekken. Sinds kort loop ik zelfs met een herkenningsstok. Voor iemand die 10 jaar geleden nog in een auto rondreed en 5 jaar geleden nog op de fiets zat, is dat een enorme stap. Een volgende stap naar blindheid. Maar zo ver is het nog niet! Daarom geniet ik elke dag van deze geweldige baan.

Wil je meer weten over hoe Victor na vruchteloze sollicitaties via Ctalents aan werk kwam? Lees dan hier het artikel 'De weg naar werk van...Victor' en bekijk het videoportret van Victor.

Heb jij een zintuiglijke uitdaging en wil je net als Victor hulp van Ctalents bij het vinden van een baan die bij je past? Meld je aan als werkzoekende.

We Are Ctalents Community

We Are Ctalents is dé community voor iedereen met een auditieve en/of visuele uitdaging. Wij zijn ervan overtuigd dat onze beperking onze ambities niet in de weg hoeft te staan. Op onze website lees je ervaringen van anderen, krijg je tips over studeren en werk zoeken en kun je jezelf aanmelden voor onze workshops. Blijf op de hoogte van de laatste blogs over werken met een visuele en/of auditieve uitdaging en meld je nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Op zoek naar werk?

Zoek jij een baan die bij je past? Ga je binnenkort op zoek naar werk? Of ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Ontdek wat Ctalents voor jou kan betekenen! Meld je aan als werkzoekende en find your talent! Je ontvangt dan automatisch ook de nieuwsbrief van We Are Ctalents.