Theater met Tolk Gebarentaal tijdens het ‘Over het IJ Festival’ 2018

Hoe is het om een theatervoorstelling te bezoeken als je een auditieve uitdaging hebt? Ontdek het zelf tijdens het ‘Over het IJ Festival’ in Amsterdam! Dit festival, met locatietheater op de NDSM-werf en verder in Amsterdam-Noord, vindt plaats van 13 tot en met 22 juli 2018. Op vrijdag 20 juli biedt Over het IJ Festival drie voorstellingen aan met gebarentaaltolk. Wij spraken met Simone Hogendijk, artistiek directeur van het ‘Over het IJ Festival’.

Wat is het ‘Over het IJ Festival’?

“Over het IJ Festival is een locatietheaterfestival wat zich vooral richt op voorstellingen die over Amsterdam Noord gaan. Alle voorstellingen samen vertellen een groter verhaal over de stad. Daarnaast kenmerkt het ‘Over het IJ Festival’ zich door een grote focus op jong talent. Naast gevestigde makers die we presenteren en programmeren is er veel ruimte voor jonge theatermakers die ook echt projecten ontwikkelen bij ons. Dit gaat van hele kleine voorstellingen in een zeecontainer tot een iets grotere voorstelling. Ze zouden idealiter door kunnen groeien tot het grote programma. Hier hebben we ook allemaal begeleidingstrajecten voor. Dit proberen we met heel veel zorg te doen.”

OverhetIJ Festival - © Saris & den Engelsman

Hoe is het idee ontstaan om theatervoorstellingen toegankelijk te maken voor doven en slechthorenden?

‘Wij willen heel graag een festival zijn voor de hele stad en voor iedereen die zich daarbij betrokken voelt. We willen er dus ook echt voor iedereen zijn. Er zijn voorstellingen die heel fysiek zijn maar er zijn ook voorstellingen die tekst hebben en die we dan toch toegankelijk willen maken. Daarom hebben we al een aantal jaren besloten om daar een doventolk bij in te zetten. Op die manier slaan we een brug naar mensen met een auditieve uitdaging.”

Hoe is de keuze voor deze drie voorstellingen ontstaan?

“Wij hebben in het programma gezocht naar een geschikte voorstelling. Je krijgt op het podium wel opeens een gebarentolk erbij en bij deze drie voorstellingen is dit praktisch goed mogelijk. Daarnaast denken we ook dat deze voorstellingen breed toegankelijk zijn. De combinatie hiervan maakte dat we voor deze voorstellingen gekozen hebben.”

Hoe verloopt de samenwerking tussen de theatermakers en de gebarentolken?

“Dat is iets wat we ieder jaar weer even moeten uitzoeken. De theatermakers en gebarentolk spreken elkaar van tevoren zodat de gebarentolk ook weet hoe de bewegingen over het speelvlak gaan en wat de lijn van de voorstelling is. Dit wordt altijd even doorgesproken zodat het niet helemaal uit het niets komt. Dit jaar komt  de gebarentolk van tevoren al een keer kijken zodat het materiaal al bekend is. Daarnaast krijgt de gevarentolk ook een script van te voren toegestuurd."

Hebben jullie al reacties gehad van doven of slechthorenden die voorstellingen met gebarentolk hebben gezien?

“Ja, vorig jaar waren de mensen die toen geweest waren heel blij dat ze dankzij de gebarentaaltolk het complete verhaal hadden meegekregen. Dat stimuleerde ons ook om het dit jaar weer te doen. Het is toch fijn als blijkt dat we mensen blij kunnen maken op deze manier.“

Wat kunnen bezoekers verwachten van deze editie van ‘Over het IJ Festival’?

“Het wordt een bijzondere editie, dit jaar staat meer dan ooit ‘onderzoek’ en ‘experiment’ centraal tijdens het festival. Dat gaat betekenen dat er heel veel spannende voorstellingen of tussentijdse presentaties van voorstellingen te zien zijn waar het publiek ook echt bij betrokken wordt. Het publiek ziet echt meer dan ooit het proces van het werken op locatie en dat maakt deze editie extra bijzonder.”