Sport in de spotlight: showdown

Als je blind of slechtziend bent, is het niet altijd vanzelfsprekend dat je ook sport. Maar uiteraard zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om dit toch te doen. In de themaserie 'Sport in de spotlight' brengt We Are Ctalents deze voor het voetlicht. Voor deze aflevering interview Lucas de regerend Nederlands dameskampioen showdown, Nicky Corstanje (25) uit Amsterdam.

Wat is showdown?

Showdown wordt vaak vergeleken met tafeltennis, maar heeft eigenlijk meer weg van airhockey. Het wordt gespeeld op een tafel met opstaande randen. De beide spelers moeten proberen de bal, die net zo groot is als een tennisbal, in het doel van de tegenstander te slaan. Daarbij gebruiken ze een batje. De bal heeft binnenin drie kogeltjes zodat deze geluid maakt. Beide spelers dragen een afgeplakte skibril zodat ze niets zien, en hebben een handschoen aan de hand waarmee ze spelen ter bescherming.

Nicky vijfvoudig dameskampioene showdown

Nicky speelt sinds haar zestiende showdown. Ze vertelt: “Eerst deed ik het vooral als hobby. Een paar wedstrijdjes winnen vond ik leuk, maar meer was het niet. Op een gegeven moment vertelden ze dat de bondscoach naar me keek. Toen dacht ik: ‘wow, ben ik ook goed?’ Sindsdien ben ik het wat serieuzer gaan aanpakken. Nu ben ik vijf keer op rij Nederlands kampioene geworden.”

Ook internationaal doet Nicky het niet slecht, zo vertelt ze: “Ik ben weleens derde geweest op een open toernooi, toevallig hier in Nederland. Maar mijn beste resultaat is toch mijn vierde plaats op het Wereldkampioenschap van vorig jaar in Zweden.” Er zijn spelers uit Scandinavische landen, maar ook uit Italië, Slovenië en zelfs Rusland. Verder doen er een paar landen van buiten Europa mee. Nicky speelt zo’n drie à vier internationale toernooien per jaar, en vier dagen Nederlandse competitie in Amsterdam. Daarnaast zijn er nog een paar losse toernooien in Nederland.”

Wat maakt showdown zo’n leuke sport?

Nicky vindt het leuk dat showdown een individuele sport is: “Je moet het alleen doen. Ondertussen heb ik wel een coach, die me aanwijzingen kan geven. In die zin doe je het ook in teamverband. Bovendien is een competitiedag gezellig, de mensen zijn aardig.”

Trainingen bij showdown

Nicky traint bij twee verenigingen en heeft ook thuis een showdowntafel. Over de trainingen zegt ze: “Hoe de training gaat, verschilt een beetje per vereniging. Vaak speel je wedstrijdjes met 2-3 tafels in één zaal. In totaal zijn er zo’n 20 spelers per vereniging. Thuis kan ik verschillende dingen oefenen. Bijvoorbeeld reactievermogen, verdedigen van mijn doel, mikken op het doel van de tegenstander en balcontrole.”

Showdownverenigingen in Nederland

Je kunt op verschillende plaatsen door het hele land showdown spelen. Nicky vertelt: “Er zijn zo’n 15 verenigingen in Nederland. Zelf speel ik in Amsterdam en Purmerend en af en toe in Wilnis. Er zijn nog meer verenigingen in de randstad, maar ook daarbuiten.”

Voor meer informatie over showdown kun je kijken op www.showdown.nl.

Auteur: Lucas de Jong

Lees ook de andere blogs in onze serie 'Sport in de spotlight'.  Lees onde meer over skiën met een visuele beperking, hardlopen met running blind, goalball en schaken.