Sport in de spotlight: 'Paardrijden als je blind bent, hoe doe je dat?'

Als je blind of slechtziend bent, is het niet altijd vanzelfsprekend dat je ook sport. Maar uiteraard zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om dit toch te doen. In de themaserie ‘Sport in de spotlight’ zet We Are Ctalents deze sporten in de spotlight. Voor deze aflevering schreef blogger Wendy van der Meer een blog over paardrijden. Hoe doe je dat, paardrijden als je blind bent? Wendy legt het je uit!

Kennismaking met paardrijden

Sporten als je blind bent, niet iedereen vindt dit gewoon. Ik wel. Al heel lang doe ik aan de sport paardrijden Toen ik acht jaar was, gingen we vanuit het blindeninstituut waar ik toen zat, op excursie naar een manege. Daar mochten we op een paard zitten. Ik zat erop en was verkocht. “Mam, ik wil op paardrijden.” zei ik bij thuiskomst.

De eerste les mocht ik op een pony. Mijn moeder dacht dat het een kleine Shetlandpony was, maar de pony was iets groter. Ik was toen nog erg klein, dus zat eigenlijk steeds tegen het zadel aan te schoppen, in plaats van dat ik het paard zelf aandreef om te lopen. We begonnen eerst met een aantal blinden in één les, maar die gingen op een gegeven moment weg, in verband met andere scholen en zo. Een vriendin en ik bleven over en wij werden, na gekeken te hebben wat we aan konden, in een normale les geplaatst. We hebben een hele tijd samen gereden.

Wedstrijden

Diezelfde vriendin en ik gingen meedoen aan wedstrijden. Met onze gebreide truien vielen we altijd wel op. Onze moeders zaten regelmatig samen te breien en zodra bekend was dat we weer aan een wedstrijd meededen, klommen de dames in de breipennen om weer een mooie creatie voor ons te maken. We hebben het zelfs tot clubkampioen geschopt en wonnen zelfstandig ook nog wel het een en ander.

Vrouw zit op een wit paard
Foto: paardrijden

Verandering van manege

Ik ben een tijd gestopt met paardrijden, omdat ik het niet zag zitten dat we voor de vierde keer een nieuwe instructeur kregen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, in 2003 ben ik weer begonnen.

Ik ga naar een leuke manege, waar we elkaar respecteren en iedereen het heel normaal vindt, dat ik daar rondloop en rijd, ook al zie ik niks. We hebben zelfs dove ruiters. Buiten rijden doen we ook veel. Dat is nog het leukste. Dat vrije gevoel!

Hoe kun je paardrijden als je blind bent?

Als mensen mij deze vraag stellen is mijn antwoord: “Nou, ik ga op het paard zitten en gaan.” Daarna leg ik het uit. Soms zeg ik dat ik mijn instructrice heb, ook zo’n flauw antwoord. Maar het is wel waar. Mijn instructrice vertrouw ik echt letterlijk blind.

Maar hoe doe ik dat nu, paardrijden, want ik beschrijf het nu wel zo leuk alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, maar.... Naast de vraag hoe ik het doe, vraagt iemand soms ook: “Rijd je dan los of houdt iemand je vast?” Mijn antwoord: Als we in de binnenbak, zoals dat heet, rijden, rijd ik helemaal zelf. Mijn instructrice en lesgenoten geven aan waar ik een bepaalde oefening die de instructrice opgeeft, moet beginnen. Ze zeggen het ook, als ik de verkeerde kant op rijd en welke kant ik dan wel op moet. Dat doen ze in de buitenbak ook allemaal. Een buitenrit wordt zo ingedeeld dat ik weet wie er voor me en wie er achter me rijdt. De ruiters en instructrice waarschuwen als er takken zijn, als er een gat in de weg is, of een sloot dichtbij, en wanneer, als we gebukt moeten rijden door laaghangende takken, ik weer omhoog kan.

“Heb je altijd hetzelfde paard?” Nee, ik heb niet altijd hetzelfde paard, dat is erg leuk. Zo leer je veel. Een keer kreeg ik ook een compliment dat ik zo goed meega in de bewegingen van het paard. Ja, dat gaat automatisch. Ik zie niet waar het paard heen gaat, dus schrik niet snel van bepaalde dingen. Dat is volgens mij best een voordeel, daardoor reageer ik niet op bepaalde situaties wat voor het paard dan ook prima is.

Vind ik de paardensport geschikt voor blinden? Ja dus! Als je het wilt proberen adviseer ik je om gewoon contact op te nemen met een manege in de buurt. Er zijn niet echt specifieke aanpassingen nodig. Dat kan natuurlijk wel, maar dat is iets wat je moet overleggen met de betrokkenen.

Sporten als je blind bent, zeker doen!

Veel plezier met de sport die bij jou past.

Auteur: Wendy van der Meer

Wil je meer blogs lezen van Wendy? Lees hierhaar blog over hoe om te gaan met veranderende routes, lees hierhaar blog over een baan vinden, hebben en houden als je blind bent en lees hierhaar blog 'Jij mag er ook zijn!'.

Lijkt het jou ook leuk om te bloggen voor We Are Ctalents? Meld je dan nu aan en geef in het aanmeldformulier aan dat je graag wilt bloggen/vloggen!