Sport in de spotlight: Sledehondensport

Als je blind of slechtziend bent, is het niet altijd vanzelfsprekend dat je ook sport. Maar uiteraard zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om dit toch te doen. In de serie ‘Sport in de spotlight’ zet We Are Ctalents deze sporten in de spotlight. Voor deze aflevering schreef Joke de Hulst (48, slechtziend) een blog over haar sport 'sledehondensport'. Hoe werkt deze sport? Joke legt het je uit!

Auteur: Joke de hulst

Hoe het begon

Vijf jaar geleden ban ik begonnen met de sledehondensport. Een vriendin van mij is door een tragisch ongeval om het leven gekomen en wij zouden samen beginnen met de sport. Ik heb toen besloten om zelf door te gaan voor haar. Op dat moment had ik ook mijn volledige zicht nog. Vier jaar geleden ben ik van de ene op de andere dag zeer slechtziend geworden. Ik zie nog maar 1% met één oog, met het andere oog ben ik blind. Ze vermoeden dat glaucoom de oorzaak hiervan is.

Joke is aan het sledehonden rijden haar man fiets naast haar

Hoe werkt de sledehondensport?

We hebben 9 husky's die voor mij werken. Dat houdt in dat ik op een quad zit of sta en alle 9 husky's voor de quad staan. Wanneer ik op een step sta, staan er 2 husky's voor. De husky's trekken de quad of step in speciale tuigen en treklijnen.

Wij hebben onze honden zo getraind dat als ik met ze sport, zij mij altijd naar huis brengen. Vroeger deden we mee aan wedstrijden. In het begin hadden we een goede renleider. Van hem mocht ik gewoon rijden zonder problemen omdat ik zelf de beslissingen kon nemen of het ging ja of nee. Hij was een top man, hij begreep mij. Op een gegeven moment is er een andere renleider gekomen op de vereniging. Ik mag nu alleen nog meedoen aan wedstrijden als mijn man naast me rijdt. Ik voelde mij niet meer op mijn gemak op de vereniging en ben dus gestopt met wedstrijden.

sledehonden op een rijtje

Een heerlijke sport om te doen!

Ik ren nu alleen nog om mijn honden in conditie te houden. Daarnaast is het voor mij ook ontspanning. We trainen altijd hier door het duingebied en langs de zee met de wind heerlijk door je haren heen. Mijn man gaat wel altijd mee in verband met los lopende honden. Ik zie niet of die loslopende honden in ons team komen maar vaak lost het zich vanzelf weer op. We doen ook nog wel eens demo's op scholen of bij bedrijfsuitjes. Dat is erg leuk, mensen mogen dan voor op de kar zitten in een stoel. Ik zou dit niet kunnen missen. De reacties die je krijgt zijn zo leuk!

Ondanks dat ik slechtziend ben vind ik dit een heerlijke sport om te doen. Voor mij is het heel goed mogelijk om deze sport uit te oefenen en ik vind het heerlijk om buiten bezig te zijn met de honden.
Joke met haar honden en haar man

Heb jij ook een leuke hobby, sport of vrijetijdsbesteding waarbij je je niet door je zintuiglijke uitdaging laat weerhouden? Vertel het ons! Stuur je reactie naar [email protected].