De Sign Language Coffee Bar brengt bedrijven en doven samen

Foto van MaaikeTot vorige zomer bestond er in Nederland nog geen koffiebar waar je bestelt in gebarentaal. Een jaar later groeit het concept van de Sign Language Coffee Bar in Nederland hard: over een paar maanden zijn er al zeven locaties. Waar komt dit succes vandaan, en wat zit er nog meer in het vat? Dat vroeg ik aan Maaike Landman, salesmanager bij de Sign Language Coffee Bar.

Ontstaan Sign Language Coffee Bar

“Het idee van de Sign Language Coffee Bar is komen overwaaien vanuit Zuid-Afrika”, zo vertelt Maaike. Oprichter Bas de Ruiter zag een filmpje van een koffiebar waar dove barista’s de bestellingen opnamen, eerst doordat klanten de koffie aanwezen en later doordat ze bestelden in gebarentaal. Hierdoor geïnspireerd opende hij in oktober 2017 de eerste Sign Language Coffee Bar in Nederland, aan de Amsteldijk in Amsterdam.

“Het concept van de koffiebar bleek een succes, maar de locatie aan de Amsteldijk was niet geschikt voor een koffiebar”, zo vertelt Maaike. Daarom is de koffiebar aan de Amsteldijk gesloten, maar ervoor in de plaats heeft ABN Amro een aantal koffiebars geopend op hun locaties. Maaike vervolgt: “We zitten nu bij ABN in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Breda en eind juli opent er ook een koffiebar van ons in Groningen. Daarnaast staan we regelmatig op evenementen, bijvoorbeeld bij gemeentes.”

foto van Sign Language Coffee Bar in Hilversum

Sign Language Coffee Bar in Hilversum

Waarom de Sign Language Coffee Bar?

Volgens Maaike heeft de koffiebar twee doelstellingen. “Ten eerste willen we doven en slechthorenden aan een baan helpen. Zij kunnen nu als barista aan het werk. Daarnaast kunnen we bedrijven helpen met hun bijdrage aan de Participatiewet en hun ‘social-return-doelstellingen’. Een win-winsituatie dus!”

Uitbreiding voor de Sign Language Coffee Bar

Inmiddels werken er zo’n 10 barista’s bij de koffiebars. “Een deel werkt vast, en een deel werkt op evenementen. We hebben ook een permanente vacature voor nieuwe barista’s, want we hebben plannen om uit te breiden.”

Over die uitbreidingen kan Maaike nog niet veel zeggen. “Er zijn een aantal dingen nog onzeker, maar we hebben onlangs een pilot gehouden bij een gemeente en we hopen dat die positief uitpakt. We willen graag nog meer bereik krijgen. Ik onderhoud de contacten met bedrijven. We kunnen zowel voor vast een koffiebar installeren als voor evenementen.”

Workshops om koffie te leren maken

De Sign Language Coffee Bar organiseert koffieworkshops om nieuwe barista’s te werven. “We willen maandelijks zo’n workshop organiseren. Mensen kunnen dan doorstromen naar de training voor barista. Als ze die volgen, krijgen ze één dag intern training en twee dagdelen bij boccakoffie in Amsterdam, waar wij onze koffie ook afnemen. Daarnaast lopen ze een paar dagen mee met een barista die al voor ons werkt. Zo hopen we zo veel mogelijk doven op te leiden.”

Koffie workshop in Groningen

Het mooiste van de koffiebar vindt Maaike het samenbrengen van verschillende belangen: “Aan de ene kant kunnen we bedrijven helpen met hun bijdrage aan de Participatiewet, aan de andere kant kunnen we doven en slechthorenden aan het werk helpen. Hoe dit samenkomt, is prachtig om te zien.” De koffiebar werkt veel samen met Ctalents en We Are Ctalents. “Als Ctalents een werknemer bij een bedrijf heeft geplaatst, kunnen wij kijken of dat bedrijf ook geïnteresseerd is in een koffiebar. En voor de koffieworkshop werken we samen met We Are Ctalents.”

Wil jij ook bij de koffiebar komen werken? Of wil je gewoon leren om geweldige koffie te maken? Meld je aan bij de community en blijf op de hoogte van de workshops en de recente vacatures

Auteur: Lucas de Jong

We Are Ctalents Community

We Are Ctalents is dé community voor iedereen met een auditieve en/of visuele uitdaging. Wij zijn ervan overtuigd dat onze beperking onze ambities niet in de weg hoeft te staan. Op onze website lees je onder andere ervaringen van anderen, krijg je tips over studeren en werk zoeken en kun je jezelf aanmelden voor onze workshops. Geloof jij ook dat jouw talenten groter zijn dan je beperking? Maak je ambities waar door je nu in te schrijven bij We Are Ctalents!

Op zoek naar werk?

Zoek jij een baan die bij je past? Ga je binnenkort op zoek naar werk? Of ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Ontdek wat Ctalents voor jou kan betekenen! Neem hier direct contact met ons op en find your talent!