Op weg naar de WereldDovenDag 2018

Het is bijna zover! De WereldDovenDag 2018 komt eraan. De zestigste alweer, op zaterdag 29 september. Zo’n jubileum is al een feestje waard, maar dat het voor de zestigste keer is, zegt ook iets over de behoefte waarin deze dag voorziet. Ditmaal is Leeuwarden de feestlocatie. Dat is geen toeval, want Leeuwarden is voor 2018 aangewezen als Culturele Hoofdstad van Europa.

Ga jij dit jaar naar de WereldDovenDag? Dan kun je ditmaal niet alleen mensen uit de dovengemeenschap, ontmoeten, maar ook een graantje meepikken van de culturele, creatieve en muzikale evenementen die in Leeuwarden zelf worden georganiseerd. Bijvoorbeeld tijdens de Dovenweek. Zo kun je er een echt dagje uit van maken, of een (lang) weekend of zelfs een meerdaagse vakantie. Er is gewoon ontzettend veel te doen en te beleven.

24 – 29 september: Dovenweek en nog veel meer

Omdat Leeuwarden als culturele hoofdstad van Europa is aangewezen, vinden er in deze stad honderden events plaats. Zo is in het park Prinsentuin het Talenpaviljoen MeM ingericht, waar van april tot oktober allerlei kleine Europese talen, streektalen, dialecten en minderheidstalen centraal staan.

Juist tijdens de Dovenweek staat het Talenpaviljoen in het teken van de Nederlandse gebarentaal. Dat zie je ook terug in het horecagedeelte, waar de bediening al sinds april geheel verzorgd wordt door doven en slechthorenden. Taal is meer dan woorden. Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook hoe. Dus wat denk je, verloopt het bestellen van een kop koffie of thee net zo eenvoudig als anders?

Tijdens de Dovenweek vinden ook op andere locaties in de stad events plaats waarin doofheid een rol speelt. Bijvoorbeeld van 27 tot 30 september het Dovenfilmfestival in Slieker. Hoogtepunten zijn natuurlijk op 29 september de WereldDovenDag en de MuteSounds Party. Al deze festiviteiten zijn toegankelijk voor doven, maar natuurlijk ook voor horende belangstellenden.

Los van de Dovenweek is er in Leeuwarden nog veel meer te doen. Alleen al voor zaterdag 29 september staan er iets van 120 verschillende culturele, creatieve of muzikale events gepland. Dus of je nu kiest voor één dagje Leeuwarden, dan wel voor een weekend of een hele week, je hoeft je geen moment te vervelen.

29 september: WereldDovenDag

Het thema van de jubilerende WereldDovenDag 2018 is ’60 jaar WereldDovenDag. En nu?’ Tenslotte mag de Nederlandse dovengemeenschap trots zijn op wat er de afgelopen decennia is bereikt. Zo is de toegang van doven tot de maatschappij en de media aanzienlijk verbeterd. Veel doven zijn tegenwoordig autonoom, zelfredzaam en zichtbaar in de maatschappij. Je kunt niet meer om ze heen! Ook zie je dat er steeds meer dove ondernemers komen, een reden te meer om daar tijdens de WereldDovenDag extra aandacht aan te besteden.

Een jubileum is een mooie gelegenheid om behaalde successen te vieren, maar biedt ook een moment om stil te staan bij de toekomst. Wat betekenen de huidige maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de opkomst van de CI, voor de dovengemeenschap en de dovencultuur? En hoe verandert de dovengemeenschap door de vele dove kinderen die nu regulier onderwijs volgen? Hoe gaan we om met al die ontwikkelingen?

Programma

Op de 60e editie van de WereldDovenDag staan drie onderwerpen centraal: taal, cultuur en gemeenschap. Over deze onderwerpen worden workshops en lezingen gegeven. Ook zijn er diverse activiteiten voor jong en oud. Daarnaast is er zoals altijd een informatiemarkt, waar allerlei op de dovengemeenschap gerichte bedrijven en organisaties de nieuwste ontwikkelingen op hun vakgebied demonstreren. Nieuw is dit jaar de ondernemersmarkt, waar dove ondernemers de kans krijgen hun kennis en kunde aan het publiek te presenteren.

We Are Ctalents is op de WereldDovenDag vertegenwoordigd met zowel een informatiestand als een Sign Language Coffee Bar. Ga er eens langs voor een goeie kop koffie en een praatje. En schrijf je dan ook in voor de We Are Ctalents-community, als je dat niet al gedaan hebt. Hoe meer leden de community telt, hoe sterker we staan en hoe meer we ook voor jou kunnen betekenen.

De WereldDovenDag is gratis toegankelijk. Vanaf 10:00 uur zijn bezoekers welkom in De Neushoorn, Ruiterskwartier 41, Leeuwarden. Het programma begint om 11:00 uur en eindigt om 17:00 uur. Daarna wordt locatie omgebouwd voor een zinnenprikkelend feestje waarmee de WereldDovenDag en de Dovenweek worden afgesloten.

29 september: MuteSounds Party

Dat zinnenprikkelende feestje, de MuteSounds Party, start om 21:00 uur, eveneens in De Neushoorn. Dit is een muziekfestijn waar doven én horenden een totaal andere vorm van geluidsbeleving ondergaan. Ze zullen ontdekken dat muziek méér is dan geluid. De emotie van muziek wordt namelijk ook vertolkt in een trillende dansvloer, in geuren en smaken en in spetterende video- en lichtshows. Zo’n multi-zintuiglijke beleving moet je echt een keer zelf ervaren!

De MuteSounds Party duurt tot in de kleine uurtjes (03:00 uur) en de toegang bedraagt 10 euro per persoon.

Auteur: Fred van Lierop

We Are Ctalents Community

We Are Ctalents is dé community voor iedereen met een auditieve en/of visuele uitdaging. Wij zijn ervan overtuigd dat onze beperking onze ambities niet in de weg hoeft te staan. Op onze website lees je onder andere ervaringen van anderen, krijg je tips over studeren en werk zoeken en kun je jezelf aanmelden voor onze workshops. Geloof jij ook dat jouw talenten groter zijn dan je beperking? Maak je ambities waar door je nu in te schrijven bij We Are Ctalents!

Op zoek naar werk?

Zoek jij een baan die bij je past? Ga je binnenkort op zoek naar werk? Of ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Ontdek wat Ctalents voor jou kan betekenen! Neem hier direct contact met ons op en find your talent!