Netwerken, waarom is dit zo belangrijk?

Een passende baan vinden is niet eenvoudig, zo ervaart We Are Ctalents blogger Laurie. Laurie is nu bijna een jaar op zoek naar een leuke, betaalde, baan. Steeds hoor ze om zich heen dat ze moet netwerken. Maar hoe dan? Laurie ging op onderzoek uit. In deze blog geeft ze een paar zeer nuttige netwerktips!

Leerproces

Ik ga niet ontkennen dat ik netwerken lastig vind - nee zeker niet. Netwerkborrels zijn echt niet mijn ding. Het is daar vaak druk, het is haast ondoenlijk om de juiste persoon/partij te vinden en een fatsoenlijk gesprek te voeren. Toch ontkom ik er helaas niet aan. Ik ga eigenlijk nooit naar zo’n borrel, maar wel eens naar een meet & greet. Dat vind ik makkelijker, gezien de werkgevers daar (vaak) een vaste plek hebben. Een borrel is toch wat informeler en er wordt daar meestal rondgelopen. Niet handig dus voor iemand die het niet lekker kan overzien. Ik zit dus nog in een leerproces, want ik netwerk nog lang niet zo vaak als zou moeten.

Oh ja, en nog een hele belangrijke tip die ik eigenlijk altijd vergeet. Vraag om een visitekaartje van je gesprekspartner. Steeds vaker merk ik dat je CV op netwerk events niet meer wordt aangenomen in verband met de privacy, maar jouw gesprekspartner heeft vast wel een visitekaartje bij zich. Zo heb jij zijn of haar contactgegevens en kun je altijd weer contact opnemen indien gewenst. Zo toon je ook interesse en laat je zien dat je gemotiveerd bent.

Iets wat in deze tijd onmisbaar is, is LinkedIn. Zorg dus dat je zichtbaar bent op dit platform en het liefst zo vroeg mogelijk in je studie. Ik heb mijn profiel tijdens het tweede jaar van mijn studie aangemaakt, maar ik deed er niet veel mee. Ondanks dat de toegankelijkheid te wensen over laat (vooral op de computer), is het echt een onmisbare netwerktool. De LinkedIn app gaat beter.

Zorg dat je connecties maakt op LinkedIn. Ik heb in het begin heel veel medestudenten aan mijn LinkedIn toegevoegd (waarvan ik het merendeel overigens ook alweer heb verwijderd). Misschien kom je via hen nog iets interessants tegen. Je eigen familie toevoegen helpt ook, evenals je meest close vrienden. Je weet maar nooit of zij een interessante connectie hebben. Wees wel kritisch met wie je op LinkedIn accepteert, deze persoon moet zakelijk wel interessant voor je zijn. Collega’s en je leidinggevende zijn dat zeker.

Tevens kun je op LinkedIn ook lid worden van groepen. Zo werd ik bijvoorbeeld lid van de LinkedIn groep van mijn studie en school en ben ik nu lid van de LinkedIn groep voor alumni van mijn studie. Volg ook bedrijven die je interessant vind en die relevant voor je zijn, zo doe je nog meer interessante (vak)kennis op.

Studie- en/of vakvereniging

Een andere goede manier om te netwerken is door je aan te sluiten bij een studie- en/of vakvereniging. Een studievereniging is niet hetzelfde als een studentenvereniging! Een studievereniging is echt van en voor jouw studie en organiseert (als het goed is) relevante activiteiten. Zelf heb ik me nooit aangesloten bij mijn studievereniging. Deze vereniging organiseerde eigenlijk geen activiteiten waar ik interesse in had. Biertjes drinken in Dublin of Praag kan best gezellig zijn hoor, maar ik zie het nut daar niet van in in relatie tot de studie. Daarnaast sloten er zich bijna geen Nederlandse studenten aan bij deze studievereniging en was het vooral een feest voor internationale studenten. Die indruk kreeg ik. Vandaar dat ik mij er nooit bij heb aangesloten. Is jouw studievereniging serieus? Dan kan dit zeker een goed opstapje zijn.

Dan zijn er ook nog de vakverenigingen. Deze zijn zeker nuttig als je bent afgestudeerd en op zoek bent naar werk, zoals ik. Ik hoor je al denken, ‘waarom heb jij je niet bij zo’n vereniging aangesloten dan?’ Nou, dat is heel simpel. Mijn studie is heel erg breed en ik heb dus niet één specifiek vak geleerd. Vandaar dat er voor mijn vakgebied ook geen vakvereniging is. Wel de alumni vereniging, maar ik heb nog geen bijeenkomst van ze bijgewoond. Het is of een barbecue, of ik kan niet. Daarnaast had ik amper contact met mijn medestudenten, dus weet ik ook niet goed wat ik op zo’n bijeenkomst te zoeken heb. Misschien over een paar jaar, wie zal het zeggen? Maar ook hier geldt: bestaat er een vakvereniging voor jouw specifieke vak, sluit je daarbij aan. Dit kan ook een mooie opstap zijn naar die felbegeerde baan.

Tot zover mijn netwerktips. Zeer binnenkort zal ik jullie wat meer vertellen over een goed CV en een goede motivatiebrief, want eerst moet ik deze zelf op orde hebben.

Auteur: Laurie

Lees ook de blog die Laurie schreef over het geven van een overtuigende pitch. En lees het succesverhaal van Floris. Hij vond dankzij netwerken een toffe baan bij het Ministerie van binnenlandse zaken.