Kijktip: Ik hoor alles – Vincent Bijlo

Gisteren werd de documentaire ‘Ik hoor alles’ uitgezonden. Wat ons betreft een kijktip! Cabaretier, columnist en schrijver Vincent Bijlo (52) is blind en wordt daarnaast langzaamaan slechthorend. Hij gaat echter niet bij de pakken neerzitten – integendeel! In een documentaire over zijn leven, die nu terug te kijken is, laat hij zien dat hij nog altijd met grote nieuwsgierigheid naar de wereld om hem heen kijkt. “Er blijft altijd iets over om voor te leven. Op z’n minst drank en seks.”

Blind en slechthorend

Bijlo is van geboorte blind door “een genetisch foutje”, zoals hij het zelf noemt. Door datzelfde foutje worden hij en zijn broer Marcel ook langzaamaan slechthorend. Uit een interview in het AD blijkt echter dat hij nog altijd met de nodige relativering en humor naar zijn situatie kan kijken. Zo zegt hij: “Ach, een uitgekleed gehoor is toch nog altijd een gehóór.” Dat hij het slecht heeft getroffen, ontkent hij dan ook: “Integendeel, ik heb het beter getroffen dan menigeen.”

Documentaire ‘Ik Hoor Alles’

Documentairemaker Floris Alberse maakte een film over Bijlo, die donderdagavond 21 september in première is gegaan tijdens het Nederlands Film Festival, en nu terug te kijken is. Zoals te zien is tijdens de documentaire, accepteert Bijlo zijn situatie volledig. Zo geniet hij samen met zijn broer Marcel van door henzelf opgenomen geluiden van treinen, die tot hun verbazing geen van allen hetzelfde klinken. “Als het regent, kun je naar buiten rennen en roepen dat je godverdomme ergens heen moet en dat de zon moet schijnen omdat je een pleurishekel hebt aan regen. Maar je kunt ook gewoon een capuchon over je hoofd trekken, want je verandert er toch niks aan.” Die laatste keuze heeft Bijlo ook gemaakt in zijn leven. Zijn nieuwsgierigheid wint het van alles dat hem in de weg staat: “Ik ben eenvoudigweg te ondernemend om stil te blijven zitten, te nieuwsgierig naar wat er morgen weer gebeurt.”

Uitzending terugkijken

De documentaire Ik Hoor Alles werd op 12 oktober uitgezonden in  Het Uur van de Wolf. Bekijk de uitzending nu terug.

screenshot - ik hoor alles vincent bijlo