In gesprek met: Bernard Bremmer, voorzitter van de ZieZo-vereniging

Op 16 en 17 maart 2018 vindt de ZieZo-beurs plaats in de jaarbeurs in Utrecht. We Are Ctalents redactielid Noor Colpaert, interviewde Bernard Bremmer. Bernard is manager bij Lexima Reinecker Vision en daarnaast is hij het afgelopen jaar voorzitter geworden van de ZieZo-vereniging. Hij vertelt onder meer over de belangrijkste aspecten van de beurs, de organisatie van de beurs en wat de beurs bijzonder maakt.

Ziezo Beurs Logo

Wat zijn de belangrijkste aspecten van de ZieZo-beurs?

De ZieZo-beurs heeft een aantal doelen. Bernard vertelt: ‘In de eerste plaats willen we mensen informeren, bijvoorbeeld over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van hulpmiddelen. We zien dat mensen vaak komen om de nieuwste snufjes te zien. Alle hulpmiddelenleveranciers zijn aanwezig en laten hun nieuwste producten zien, waaronder de nieuwste apps en wearables (hulpmiddelen die op het lichaam gedragen worden). Bezoekers kunnen deze hulpmiddelen vaak ook uitproberen en ontdekken of het hulpmiddel een persoonlijke toegevoegde waarde heeft.’

Naast alle informatie over de nieuwste hulpmiddelen is er op de ZieZo-beurs ook informatie over wetenschappelijke ontwikkelingen te vinden. ‘We zien ook dat mensen geïnteresseerd zijn in wetenschappelijke ontwikkelingen naar behandelingen en medicijnen. Dit jaar heeft de Universiteit Utrecht een eigen stand.’

De ZieZo-beurs is niet alleen aantrekkelijk voor iedereen die meer wil weten over de nieuwste hulpmiddelen of wetenschappelijke ontwikkelingen. Ook voor werkzoekenden met een visuele beperking is de beurs interessant. Bernard vertelt dat er tijdens de beurs gelegenheid is om kennis te maken met mogelijke werkgevers en met organisaties die kunnen helpen bij het vinden van werk. ‘Onder meer door de Oogvereniging, Bartiméus, Visio en Ctalents wordt veel aandacht besteedt aan de mogelijkheden om als blinden of slechtzienden aan het werk te gaan of te blijven. Alle organisaties die een rol spelen in het begeleiden van mensen naar werk zullen aanwezig zijn. Er worden ook potentiele werkgevers uitgenodigd om hen te laten zien hoe blinden en slechtzienden mee kunnen doen in het werkveld.’

Bernard vertelt ook dat het sociale aspect van de beurs erg belangrijk is. ‘Een ander doel van de beurs is dat mensen elkaar kunnen ontmoeten. Bezoekers kunnen gezamenlijk een kop koffie drinken of lunchen en met elkaar praten over ervaringen en de mogelijkheden. Dit vinden we als beursorganisatie erg belangrijk en wordt ook gewaardeerd door bezoekers’. Net als vorig jaar zal er een groot restaurant plein zijn waar je kunt zitten en met elkaar in contact kunt komen.

Bezoekers die met elkaar wat drinken op de ZieZo-beurs

Wat maakt de ZieZo-beurs bijzonder?

De ZieZo-beurs heeft door de jaren heen een grote bekendheid gekregen. Bernard denkt dat er in Europa geen beurs is in deze branche, met zoveel bezoekers als de ZieZo-beurs.  Volgens Bernard loopt Nederland dan ook voorop in het zelfstandig laten zijn van blinden en slechtzienden. Hij zegt: ‘Dat kunnen we alleen maar zo veel mogelijk bevorderen. Met het organiseren van deze beurs krijgen mensen de juiste tools in handen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven zowel op het gebied van werk en studie als in de thuissituatie.’

Zijn er dit jaar nog veranderingen ten opzichte van andere jaren?

Bernard vertelt: ‘Het afgelopen jaar werd de beurs als behoorlijk druk ervaren. We hebben natuurlijk graag dat er veel bezoekers komen maar om de drukte wat meer te spreiden hebben we dit jaar ervoor gekozen om de workshops op een andere verdieping plaats te laten vinden.’ Daarnaast benadrukt Bernard dat het op bepaalde tijdstippen rustiger is. ‘We vinden het belangrijk om mensen erop te wijzen dat het op bepaalde momenten rustiger is en je dus wat uitgebreider met iemand in gesprek kan gaan.’ De rustigere tijdstippen zijn vroeg in de ochtend later in de middag.

Wat zijn Bernards verwachtingen van de beurs?

Tijdens de beurs is Bernard te vinden bij de stand van het bedrijf waar hij voor werkt, hulpmiddelenleverancier Lexima Reinecker Vision. Hij zal bezoekers te woord staan en van informatie voorzien. Bernard hoopt dat mensen een ontspannen en informerende dag hebben waarin ze enthousiast gemaakt worden ofwel door het contact met anderen, door de nieuwe mogelijkheden die ze hebben ontdekt of door het ontmoeten van mensen die hen verder helpen in het vinden van een baan of de juiste studie.

Door verschillende organisaties worden er ook dit jaar weer workshops georganiseerd. Tijdens een workshop wordt er wat dieper ingegaan op bepaalde trajecten en behaalde hulpmiddelen. Bernard geeft tot slot het advies om van tevoren op de website te kijken welke workshops er aangeboden worden. ‘Je kunt zo je planning maken voor de bezoekdag en opzoeken waar de workshops gehouden worden.’

Ook We Are Ctalents geeft een workshop, lees hier het programma van de workshop ‘Jouw Talent Voorop’.

Zien we jou op de ZieZo-beurs op vrijdag 16 maart van 10:15 tot 16:30 of zaterdag 17 maart van 10:00 tot 15:30? Vergeet niet je gratis toegangskaarten te bestellen!

Auteur: Noor Colpaert