Sport in de spotlight: hardlopen met Running Blind

Als je blind of slechtziend bent, is het niet altijd vanzelfsprekend dat je ook sport. Maar uiteraard zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om dit toch te doen. In de themaserie Sport in de spotlight brengt We Are Ctalents deze voor het voetlicht. In de eerste aflevering: hardlopen bij Running Blind.

Waarom hardlopen als blinde of slechtziende?

John Stoop (57) was zelf een fervent hardloper toen hij in 1997 getroffen werd door trombose in de ogen. Dat leidde tot ernstige slechtziendheid, maar mede door het hardlopen heeft hij daarna zijn leven weer opgepakt. John vertelt: “Hardlopen is een goed middel om je hoofd leeg te maken als je gestresst bent. Bovendien hielp het bij de rouwverwerking. Door samen met iemand in de buitenlucht te lopen en een beetje te praten, merk je niet meer dat je een beperking hebt.”

Oprichter Running Blind

Door zijn ervaringen met hardlopen richtte John uiteindelijk samen met Joan Titarsolej en Arthur van Gils Stichting Running Blind (link: www.runningblind.nl) op. “In 2007 ging ik met een begeleider de marathon van Rotterdam lopen. Dat kwam in het nieuws, waarna Joan en Arthur mij benaderden. Dat was het begin van Running Blind. In het begin zaten we alleen in Rotterdam, maar op een gegeven moment kwam er ook een vrouw uit Den Haag bij. Zij kwam eerst een half jaar iedere week naar Rotterdam om mee te trainen, en heeft daarna zelf de afdeling Den Haag opgericht.”

Bij Running Blind loop je hard samen met een buddy, die je begeleidt. De blinde of slechtziende loper en de begeleider houden beide een uiteinde van een koord vast, zodat de begeleider de ander aanwijzingen kan geven waarheen die moet lopen. De buddy’s lopen op vrijwillige basis. De trainers zijn gediplomeerd en kunnen dus goed aandacht besteden aan looptechniek, wat voor de doelgroep belangrijk is. Zij krijgen wel een vergoeding.

Inmiddels is Running Blind uitgegroeid tot een landelijke organisatie met een stuk of 11 regionale afdelingen. “We hebben nu denk ik zo’n 150 lopers door het land heen”, aldus John. “We zijn breder dan in het begin. Zo bieden we bijvoorbeeld ook nordic walking aan, omdat we merken dat daar ook vraag naar is.” John zelf heeft tot oktober 2017 in het landelijke bestuur gezeten, maar is teruggetreden om ook ruimte te geven aan vers bloed.

Buddy’s bij Running Blind

Een belangrijke taak is weggelegd voor de buddy van de blinde of slechtziende hardloper. “We vinden het belangrijk dat de buddy het serieus neemt. We geven deze daarom ook eerst een korte cursus en laten hem/haar ervaren hoe het is om blind te zijn. Een goede concentratie, een stukje empathie en een goede conditie zijn voorwaarden om begeleider te kunnen zijn.”

Hardloopevenementen waar Running Blind aan meedoet

Lopers van Running Blind doen regelmatig mee aan ‘gewone’ hardloopwedstrijden, zoals marathons. Running Blind heeft echter ook een ander doel, zoals John vertelt: “We willen ook andere goede doelen steunen. Daarom hebben we bijvoorbeeld meegedaan aan de Roparun, een estafetteloop van Hamburg naar Rotterdam. Daarmee hebben we € 33.000,- opgehaald voor kankerpatiënten.”

Nieuwsgierig naar Running Blind?
Ben je zelf geïnteresseerd in hardlopen, of nieuwsgierig naar Running Blind? Kijk dan eens op de website van Running Blind (link: www.runningblind.nl), of stuur een mail naar info@runningblind.nl. Wie weet is hardlopen ook wel wat voor jou.

Lees ook het verhaal van Sophie die meedeed aan de Blind Run om geld in te zamelen voor blinde kinderen.

Auteur: Lucas de Jong