Gebarencafé voor doven en slechthorenden

Het gebarencafé is een ontmoetingsplaats voor doven, slechthorenden, tolken gebarentaal, andere gebarentaalvaardige mensen en iedereen die affiniteit heeft met dovencultuur. Je kunt er ervaringen uitwisselen in en over gebarentaal en nog zoveel meer. Pieter beschrijft het hoe, wanneer en waarom van hun ontstaan.

Café is een Frans woord voor koffie. Cafés ontstonden in de 17e eeuw dan ook als koffiehuizen, oftewel horecagelegenheden waar mensen overdag bij elkaar kwamen, voor de gezelligheid, om koffie te drinken, om een praatje te maken. Soms werden er ook alcoholische dranken geschonken. Geleidelijk aan begonnen ook kroegen, waar men vooral bier dronk, zich 'café' te noemen en zo ontstond er een grote variatie aan cafés. Bekende varianten van tegenwoordig zijn het café om de hoek, het grand café, het filmcafé, het eetcafé en de cocktailbar, om er maar een paar te noemen.

Sociale functie

Het zal duidelijk zijn dat cafés een belangrijke sociale functie vervullen. Het zijn uitgaansgelegenheden waar gasten elkaar ontmoeten en waar men regelmatig een avondje heen gaat om onder het genot van drank, bier of koffie gezellig een praatje te maken.

Café Marktzicht is hét gebarencafé in Utrecht.

Binnen de dovengemeenschap is sprake van een eigen cultuur en leefwijze. Ook bij doven ontstond de behoefte aan een café waar ze zichzelf konden zijn. Vroeger gingen dove mensen naar het clubhuis van hun dovenclub of -vereniging als ze elkaar wilden ontmoeten. Toch duurde het nog tot 1999 voordat het eerste gebarencafé voor doven werd opgericht.

Dat eerste gebarencafé kwam in Ede. Het begon in Gelderhorst, het werd georganiseerd door een groep van de Gelderse Jongeren Club. Later stapten zij richting een café die door horende mensen bezocht werd. In de jaren daarna ontstonden er meer gebarencafés, onder andere in Nijmegen, Zoetermeer, Den Bosch, Zutphen, Amsterdam en Utrecht.

Een gebarencafé is best iets unieks voor doof Nederland: jong en oud, horenden en doven, allemaal komen ze bij elkaar. En het is ook nog eens gewoon een gezellig café, waar we elkaar beter begrijpen door gebruik te maken van gebarentaal. Dat alles in een ontspannen sfeer onder het genot van een kop koffie, een pilsje, een wijntje of een ander lekker drankje. Soms wordt er wel eens een gastspreker uitgenodigd of een show gegeven.

Waar vind je gebarencafés?

Op verschillende plaatsen in het land worden gebarencafés gehouden, waaronder:

• Gebarencafé bij SWDA, Amsterdam: 1e vrijdag van de maand
  • Gebarencafé bij SWEDORO, Rotterdam: 1e donderdag van de maand
  • Gebarencafé in Café Marktzicht, Utrecht: 2e donderdag van de maand
  • Gebarencafé in Irish Pub Sally O’Briens, Zwolle: 2e vrijdag van de oneven maanden
  • En verder zijn er gebarencafés in nog tal van andere plaatsen, zoals Leeuwarden, Bovenkarspel, Deventer, Den Bosch en Sittard.

Staat jouw gebarencafé niet in dit lijstje, of wil je meer weten? Kijk dan eens op de website van Gebarencafe. Je vindt daar een overzicht van bekende gebarencafés én hun activiteiten.

Auteur: Pieter Vergeer

We Are Ctalents Community

We Are Ctalents is dé community voor iedereen met een auditieve en/of visuele uitdaging. Wij zijn ervan overtuigd dat onze beperking onze ambities niet in de weg hoeft te staan. Op onze website lees je onder andere ervaringen van anderen, krijg je tips over studeren en werk zoeken en kun je jezelf aanmelden voor onze workshops. Geloof jij ook dat jouw talenten groter zijn dan je beperking? Maak je ambities waar door je nu in te schrijven bij We Are Ctalents!

Op zoek naar werk?

Zoek jij een baan die bij je past? Ga je binnenkort op zoek naar werk? Of ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Ontdek wat Ctalents voor jou kan betekenen! Neem hier direct contact met ons op en find your talent!