Casper Onvlee: ‘Doven kunnen telefoneren via RogerVoice’

Gebarista Casper Onvlee blogt voor We Are Ctalents over technologie. Eerder schreef hij over Ava. Ditmaal reviewt hij RogerVoice, een smartphone-app voor iOS en Android die belgesprekken ook voor doven en slechthorenden toegankelijk maakt.

Logo RogervoiceTelefoneren … voor horende mensen heel gewoon, maar voor doven en slechthorenden allesbehalve vanzelfsprekend. Dan heb je vaak toch een tolk of bemiddelingsdienst nodig om over de telefoon via spraak met horende personen te communiceren. Zelfs als je zonder kunt, omdat je met een hoorapparaat of CI nog een beetje hoort, weet je nooit of je alles wel goed verstaat. En het idee dat je iets niet verstaat … soms creëert dat zelfs bij doven en slechthorenden een vorm van telefoonangst.

RogerVoice

Tolk, bemiddeling, telefoonangst? Dat is helemaal niet nodig! Ook doven en slechthorenden kunnen gewoon bellen. Hoe? Met RogerVoice. Deze smartphone-app voor iOS en Android kan de spraak van je horende gesprekspartner omzetten in tekst!

RogerVoice is ontwikkeld door een Frans bedrijf, waarvan CEO Olivier Jeannel zelf doof is. Hij liep in Frankrijk tegen het feit aan dat hij als dove niet kon bellen met bedrijven. Dus wilde hij telefoongesprekken toegankelijk maken voor doven en slechthorenden. ‘Onmogelijk’, zei iedereen tegen hem. Toch begon hij met succes een Kickstarter-project. Dit resulteerde uiteindelijk in de app RogerVoice, waarmee Olivier bewees dat het wél kon.

Zo werkt het

Zodra je met een horende persoon wilt bellen, start je een telefoongesprek vanuit RogerVoice. De app ondertitelt direct wat je gesprekspartner zegt en jij kunt gewoon via spraak reageren. Spreek je niet goed verstaanbaar, of gebruik je je stem niet, dan kun je ook reageren door in de app te typen wat je wilt zeggen. De app praat dan voor jou en zet je getypte reactie om in spraak. Dat werkt zowel via 3G/4G als wifi.

Ben je slechthorend? Dan kan de app de stem van je gesprekspartner niet alleen ondertitelen, maar tevens via een ringleiding of Bluetooth naar je gehoorapparaat of CI streamen. Ook slechthorenden kunnen, als ze dat willen, terugtypen en de app voor hen laten spreken.

Om een belgesprek te kunnen ontvangen, is het noodzakelijk dat je in de app eerst een virtueel RogerVoice-nummer instelt. Daarna schakel je je mobiele telefoon door naar je RogerVoice-nummer. Dus als iemand je mobiele nummer belt, wordt het gesprek doorgeschakeld naar je RogerVoice-app. Op die manier kun je binnenkomende belgesprekken rechtstreeks vanuit de RogerVoice-app aannemen. Dat werkt ook als je bijvoorbeeld je werktelefoon doorschakelt naar je RogerVoice-nummer.

 “Mensen moeten eraan wennen dat een dove persoon hen belt. Over het algemeen vinden ze het niet raar. Ik vind zelf dat de app goed werkt. Ook de transcriptie van spraak gaat best goed. Soms zit er nog wel een verkeerd woord tussen, bijvoorbeeld omdat het niet duidelijk genoeg werd uitgesproken of omdat RogerVoice bepaalde woorden nog moet leren herkennen. Ik schat daarom dat de accuraatheid al ongeveer 95 procent is.”

Announcement Message

Handig is dat je in de Settings (instellingen) de optie Announcement Message (oftewel 'aankondigingsbericht') aan en uit kunt zetten. Zet je hem aan, dan spreekt de app aan het begin van elk gesprek eerst een standaardzin uit: “Dit gesprek zal automatisch worden ondertiteld en opgenomen.” Je kunt dit niet aanpassen. Je kunt de optie wel uit laten en zelf zo'n bericht instellen.

Zo’n eigen bericht heet dan een Pre-recorded Message (‘vooraf opgenomen bericht’). Je kunt er verschillende instellen. Leg in dit geval kort uit dat je doof of slechthorend bent en gebruikmaakt van een app die spraak omzet in tekst. Vertel ook dat het belangrijk is dat je gesprekspartner rustig praat en alle lettergrepen goed uitspreekt. Dit bericht verstuur je dan aan het begin van een gesprek, behalve natuurlijk wanneer je de betreffende persoon vaker belt en die jou dus al kent.

Voorgedefinieerde berichten

Aan de telefoon verwachten horende mensen gewoonlijk dat je snel reageert. Een antwoord typen gaat echter niet zo snel als praten, dus als je terugtypt, kan er enige vertraging ontstaan. Daarom kun je ook de optie aanzetten dat RogerVoice tegen de horende persoon zegt: “Een moment geduld alstublieft, ik ben even mijn antwoord aan het typen.” Om die reden is het ook altijd goed om bij het typen korte zinnen te gebruiken.

Je hoeft niet altijd alles wat je terug wilt zeggen zelf te typen. Voor veelgebruikte antwoorden beschikt de app ook over enkele voorgedefinieerde berichten, zoals 'Hallo', 'Ja', 'Neen' of 'Ik zou graag een afspraak willen'. Deze zogenoemde Quick Messages ('snelle berichten') kun je tijdens het gesprek selecteren en versturen. Deze berichtjes kun je wél aanpassen. Daarnaast kun je ook eigen veelgebruikte antwoorden toevoegen.

Ten slotte is het ook fijn dat RogerVoice je gesprekken kan opslaan, zodat je ze later nog eens terug kunt lezen. Dat is ook handig bij voicemail.

“Met RogerVoice liet ik het UWV verbaasd staan dat ik als dove een belgesprek met hen kon voeren – ze zeggen in hun correspondentie immers zo vaak tegen doven dat ze maar moeten bellen…  Ook telefonisch een pizza bestellen bij Pizzabakkers lukte gewoon. Zelfs een sollicitatiegesprek per telefoon bleek voor mij mogelijk.”

Conclusie

RogerVoice is een nuttige app die het voor doven en slechthorenden mogelijk maakt telefonisch met horenden te communiceren. Een tolk, bemiddelingsdienst of teksttelefoon heb je niet meer nodig. 

Op je werk kan de app goede diensten bewijzen. Zo kan een dove helpdeskmedewerker klanten helpen door gesprekken door te schakelen naar zijn RogerVoice-nummer. Ook andere functies waar de telefoon bij komt kijken, worden dan mogelijk.

De app is Engelstalig. Geen punt, want je kunt gewoon Nederlandstalige ondertiteling instellen. Helaas ontbreekt een Nederlandse handleiding. De website van RogerVoice heeft wel een Chat-service en Help-pagina’s in drie talen (Frans, Engels en Spaans). Ook is er hulp in de vorm van video’s in de Franse gebarentaal met Engelse ondertiteling.

Kosten

De app RogerVoice is gratis. Het eerste uur bellen is gedurende drie maanden ook gratis, daarna kies je een van de twee in-app abonnementsvormen: een van 5,99 euro of een van 29,99 euro voor respectievelijk één uur of onbeperkt bellen, doorschakelen en ontvangen. Bellen van RogerVoice naar RogerVoice is altijd gratis. Liever geen abonnement? Je kunt dan beltegoed kopen. Voor bijvoorbeeld 11,99 euro kun je dan twee uur bellen en zit je nergens aan vast.

Voor meer info: https://rogervoice.com/en/home

Auteur: Casper Onvlee – Keep on smiling. Think positive.

We Are Ctalents Community

We Are Ctalents is dé community voor iedereen met een auditieve en/of visuele uitdaging. Wij zijn ervan overtuigd dat onze beperking onze ambities niet in de weg hoeft te staan. Op onze website lees je onder andere ervaringen van anderen, krijg je tips over studeren en werk zoeken en kun je jezelf aanmelden voor onze workshops. Geloof jij ook dat jouw talenten groter zijn dan je beperking? Maak je ambities waar door je nu in te schrijven bij We Are Ctalents! 

Op zoek naar werk?

Zoek jij een baan die bij je past? Ga je binnenkort op zoek naar werk? Of ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Ontdek wat Ctalents voor jou kan betekenen! Neem hier direct contact met ons op en find your talent!