Even voorstellen: 5 vragen aan ... Budi Loonen

In onze serie ‘Even voorstellen…’ stellen we 5 vragen aan iemand die ons inspireert. Deze keer is het de beurt aan Budi (35), die slechthorend is en de wereld over reist.

Wie ben jij en wat doe jij?

Ik ben Budi Loonen, 35 jaar en afkomstig uit Breda. Ik werk als Art Director bij reclamebureau’s. Een Art Director is iemand die creatieve concepten bedenkt voor diverse merken op het gebied van traditionele media, grafisch, radio en tv. Daarnaast ben ik travelblogger. Ik reis de wereld over en deel mijn reis ervaringen op mijn website. Soms combineer ik beide, door creatief te zijn (video’s te maken of iets met art & design te doen) tijdens mijn reizen.

Wat is je hobby of passie?

Reizen en nieuwe dingen ontdekken. Reizen zorgt ervoor dat je je grenzen verlegd en jezelf beter leert kennen, zeker als je alleen reist. Maar je leert ook andere culturen kennen en probeert nieuwe dingen. Het geeft je energie. Ik heb het gevoel als ik aan het reizen ben dat ik leef. Ik laat me leiden door de waan van de dag en ik zie wel waar ik terecht kom, zonder enige planning. Die onzekerheid maakt het reizen juist zo leuk. Verder houd ik ook van sport: ik doe aan judo, Jitsu, volleyballen en hardlopen. En ik bezoek regelmatig wedstrijden van mijn favoriete voetbalclub NAC Breda.

Naast wie zou je graag in het vliegtuig zitten?

De dalai lama op weg terug naar zijn geboorteland Tibet. In de afgelopen reizen ben ik veel met het Boeddhisme in aanraking gekomen en heb mezelf leren kennen op spiritueel gebied. Ik zou dit willen bespreken met de dalai lama. Die komt met wijsheden waar nog nooit iemand van gehoord heeft en waar je misschien je hele leven over na moet denken om te weten hoe hij het precies bedoelde.

Wanneer heb je voor het laatst de slappe lach gehad?

Een paar dagen geleden toen ik met een groep backpackers eerst het stadje Galle gingen verkennen en daarna naar de bar gingen om wat te drinken. Ik weet niet meer precies waar het over ging maar ik kreeg spontaan de slappe lach die niet zomaar overging. Waar het precies over ging weet ik niet meer, volgens mij over de verschillen tussen diverse nationaliteiten.

Welke gebeurtenis heeft jouw leven veranderd?

Ik heb eind 2014 mijn baan op gezegd, dat was mijn beste keuze ooit. Het heeft mijn leven veranderd. Ik ben toen op wereldreis gegaan en ben vanaf 2014 alleen maar onderweg geweest van land naar land. Ik heb onder andere gewerkt in China als art teacher. Elke stap die ik nu neem heb ik te danken aan het feit dat ik ontslag nam in 2014. Het heeft mij zo gevormd dat ik in een paar jaar erg veranderd ben. Het gevoel van ultieme vrijheid is een groot goed en ik heb geleerd dat te omarmen.