Bijgewoond: Sign Language Coffee Workshop

Voor koffieliefhebbers die werkloos thuiszitten en eventueel een carrièreswitch overwegen, organiseerde We Are Ctalents op 3 september een pittige Sign Language Coffee Workshop onder leiding van baristatrainer Miguel Hacham. Zijn workshop is bedoeld als kennismaking met het werk van een barista. Dit beroep is sterk in opkomst en uitermate geschikt voor doven.

Wat is een barista? De naam ‘barista’ stamt uit Italië en betekent daar zoiets als ‘barman’. Een barista werkt dus in de horeca. Hij (of zij) tapt echter geen pilsjes, maar creëert voor elke klant persoonlijk een superlekkere koffie. Vergis je dus niet, de barista is géén koffiejuffrouw of kantinemeneer die een pot koffie zet en een bordje plaatst met: ‘De koffie is klaar!’

Van espresso tot latte machiato

Voor elke kop koffie volgt de barista een creatief proces. Daarbij wordt een exacte hoeveelheid verse koffiebonen gemalen, met precies de juiste malingsgraad – van grof tot fijn. Die koffiemaling gaat in een koffiehouder (ten onrechte vaak een ‘piston’ genoemd) met daarin een zeef. Vervolgens wordt de maling met een tamper in de zeef aangedrukt. Daarna wordt de koffiehouder in de espressomachine geklikt en stevig vastgedraaid.

In de volgende stap wordt vanuit de espressomachine gefilterd heet water met de juiste temperatuur en druk toegevoegd. Als alles klopt en de juiste doorlooptijd van het water wordt gehaald, is het resultaat een perfecte dubbele espresso – of twee enkele. Die enkele of dubbele espresso wordt als zodanig geserveerd, maar kan ook dienen als basis voor Italiaanse koffiespecialiteiten, zoals de cappuccino, de flat white, de espresso machiato, de latte, de americano en de latte machiato. In de workshop komen ze allemaal aan bod.

Workshop met baristatrainer Miguel Hacham

Elke barista heeft zo zijn eigen procedures om perfecte koffies te creëren en houdt die natuurlijk het liefst geheim. Maar baristatrainer Miguel Hacham, die zijn sporen heeft verdiend bij The Coffee Company en Starbucks, licht tijdens de Sign Language Coffee Workshop graag een tipje van de sluier op. Zijn workshop is heel praktisch van opzet. Geen moeilijke theorie over bijvoorbeeld de herkomst, de smaak of het branden van verschillende soorten koffiebonen. Nee, alle deelnemers mogen onder zijn bezielende leiding direct met koffie aan de slag.

Tijdens de workshop leer je niet alleen hoe je espresso’s maakt, maar ook hoe je een kannetje volle melk perfect opschuimt voor het creëren van koffiespecialiteiten. Dat is minder eenvoudig dan het lijkt. Miguel leert je dan ook enkele trucjes om een consistent melkschuim te verkrijgen. Daarna is het gewoon een kwestie van veel oefenen om de verschillende technieken van schuimen en opschenken onder de knie te krijgen. Gelukkig hoef je al die oefenkoffies niet op te drinken: aan het eind van de workshop zijn er liters koffie door de gootsteen gespoeld. Toch wel zonde eigenlijk.

Gelukt! Mijn eerste espresso machiato.

Een echte barista doet natuurlijk nog veel meer. Zo beheerst een barista ook de kunst van het creëren van latte art, oftewel het ‘tekenen’ van allerlei kunstzinnige figuren in het melkschuim, zoals palmboomtakken, hartjes, spiralen, enzovoort. Tijdens mijn workshop zijn we daar echter niet meer aan toe gekomen.

Vacatures voor barista's bij Ctalents

Nu de economische crisis voorbij is en de horeca weer aantrekt, neemt overal de vraag naar barista’s toe. Ctalents is daarop ingesprongen, want zij zien de functie van barista als een ideale mogelijkheid om werkloze doven aan een baan te helpen. Inclusiviteit is ook hier het sleutelwoord.

En dat werkt! Dankzij de inspanningen van Ctalents kunnen doven en slechthorenden bij steeds meer bedrijven, onderwijs- en overheidsinstanties als barista aan de slag. Of beter gezegd, als ‘gebaarista’, want het is de bedoeling dat klanten en medewerkers de koffie van hun keuze in gebarentaal bestellen. Hoe dat moet, leren ze in tien seconden door het aanklikken en afspelen van het bijbehorende videofilmpje op een beeldscherm.

Het succes is inmiddels zo groot dat Ctalents doorlopend nieuwe barista’s nodig heeft. Aan doven die barista willen worden, worden geen specifieke eisen gesteld. De benodigde baristaopleiding wordt door Ctalents gegeven en bekostigd.

Zie jij jezelf al werken als barista en wil je meer weten over de Sign Language Coffee Bar? Lees dan hier het interview met Maaike Landman.

Wil je eerst eens vrijblijvend proeven? Of ben je gewoon gek op koffie? Meld je dan aan voor een Sign Language Coffee Workshop. Lekker en de moeite waard!

Auteur: Fred van Lierop

We Are Ctalents Community

We Are Ctalents is dé community voor iedereen met een auditieve en/of visuele uitdaging. Wij zijn ervan overtuigd dat onze beperking onze ambities niet in de weg hoeft te staan. Op onze website lees je onder andere ervaringen van anderen, krijg je tips over studeren en werk zoeken en kun je jezelf aanmelden voor onze workshops. Geloof jij ook dat jouw talenten groter zijn dan je beperking? Maak je ambities waar door je nu in te schrijven bij We Are Ctalents!

Op zoek naar werk?

Zoek jij een baan die bij je past? Ga je binnenkort op zoek naar werk? Of ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Ontdek wat Ctalents voor jou kan betekenen! Neem hier direct contact met ons op en find your talent!