Annette (slechthorend) deed mee aan het EK bowlen in München

Als je een zintuigelijke uitdaging hebt is het niet altijd even makkelijk om te sporten. Maar uiteraard zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om dit toch te doen. We Are Ctalents brengt in de serie 'Sport in de spotlight' sporten onder de aandacht die worden beoefend door mensen met een zintuiglijke uitdaging. In deze blog schrijft Annette (slechthorend) over de sport die zij beoefend: bowlen!

Wie is Annette?

Ik ben Annette Kieboom, 49 jaar jong en ik woon in Brabant. In mijn jeugd was ik een fanatieke handbalster (keepster) bij een horende club. Na een paar zware knieblessures moest ik stoppen en ben ik overgestapt naar bowlen. In ieder geval zijn bij zowel handbal als bij bowlen de ballen rond. Handbal is een actievere sport dan bowling maar bowling is voor mij een totaalplaatje; het is mentaal, lichamelijk en je moet weten wat je moet doen om een bal op de baan te laten rollen en de 10 pins om te gooien. Het meest uitdagende aan bowlen is om de 10 pins om te gooien, dit heet een Strike. Wanneer je 9 pins hebt omgegooid en bij de 2e beurt die laatste pin die nog staat heb je een spare. Het puntenaantal kan dus per game veranderen, dat is voor mij het leuke van bowlen.

In 1993 ben ik begonnen in Breda bij bowlingclub BC Breda, het was de eerste keer dat ik bij een club kwam die uit mensen bestaat die doof of slechthorend zijn. Ik ging toen één keer per maand bowlen met deze club. Aangezien ik later in Nederlandse selectieteam voor doven en slechthorenden mocht komen bowlen moest ik ook bij de horende club gaan bowlen. Ik ging toen een dag per week bowlen in een competitie.

EK bowlen in München

Ik ben net terug van het EK bowlen in München. Er was vanuit Nederland een herenteam en een damesteam aanwezig. Voorafgaand aan het EK hadden we maandelijks trainingen met het nationale team. We hadden een horende trainer, een schrijftolk en een gebarentolk meegenomen. Ik ben in München op een 36e plaats geëindigd. Bij de heren was een speler die in top 24 kwam en ook in de masters mocht gooien. Hij verloor nipt van een Russische bowler. Bijna alle landen uit Europa deden mee. Het was wel wennen om andere gebarentalen te volgen en om internationale gebarentaal te leren kennen. Een hele aparte ervaring om mee te maken. Zie website: www.ecdeafbowling2018.de